Podczas zakupu nowego mostka musimy po pierwsze uwzględnić kwestie techniczne takie jak średnica kierownicy którą chcemy do niego zamontować i średnicę rury sterowej – te parametry po prostu muszą pasować do części które już posiadamy. Przebierając w dostępnych na półkach sklepów rowerowych produktów możemy także marudzić w zakresie materiału z którego mostek został wykonany, jego wagi, koloru, ceny itd. Większość naszej uwagi powinniśmy jednak skupić na dwóch parametrach: jego wzniosie/kącie (zwłaszcza w przypadku dłuższych mostków) i długości, która jest jednym z ważniejszych i parametrów bike fittingu.
Długość mostka ma wpływ na całą geometrię roweru, a co za tym idzie także na jego zachowanie podczas pokonywania górskich szlaków. Podczas wyboru długości powinniśmy najpierw określić w jakim sprzęcie i do jakiego stylu jazdy będziemy go używać.
Na potrzeby naszej analizy podzielmy mostki na dwie grupy w zależności od ich długości. Granicę pomiędzy nimi określmy na 60mm. O ile dłuższe mostki sprawdzą się w hardtailach XC służących do masakrowania górskich podjazdów nadając rowerom sportowej geometrii, o tyle nie będą już tak dobrym wyborem dla ludzi lubiących rowerowe enduro na rowerach z pełnym zawieszeniem, gdzie niekwestionowanie królują krótsze wsporniki.
Skąd taki podział? Odpowiedź jest prosta. Dłuższy mostek pomaga w rowerowej wspinaczce rozciągając sylwetkę ridera podobnie jak ma to miejsce w rowerach szosowych, a jego długość powinniśmy dobrać do długości naszego tułowia. Krótszy, odciąża przednie koło i poprawia sterowność tak bardzo potrzebną podczas pokonywania hardcorowego zjazdu – każde 10 milimetrów mniej, to rower agresywniej reagujący na polecenia wydawane kierownicą.
Skoro mamy już Pozostaje jeszcze wybrać odpowiedni kąt/wznios. O ile w przypadku krótszych wsporników, nie ma on aż tak olbrzymiego znaczenia dla komfortu jazdy, o tyle w przypadku dłuższych modeli warto pomyśleć o dopasowaniu go do indywidualnych predyspozycji naszego ciała i poświęcić trochę czasu w poszukiwaniu optymalnego dla naszego kręgosłupa ustawienia.
Prawie.PRO Made in Poland
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 250W Fluo
369,00 zł329,99 złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 329,99 zł
Spodnie długie kolarskie męskie Superroubaix Prawie.PRO 300W. Czarne
Czapka z daszkiem Prawie.PRO Baseball Casual Unisex
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Lody
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 300W Niebieskie
Czapka termoaktywna uniwersalna Prawie.PRO
Cyfrowa Karta Podarunkowa Prawie.PRO
Imienna Licencja Prawie.PRO + Zestaw naklejek
Prawie.PRO Tour Rytro 2024 Voucher na obóz kolarski
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 1799,00 zł
Bidon Prawie.PRO 400W Bio 750 ml Niebieski
100h Podcastów i Słuchowisk Prawie.PRO MP3
Naklejki Prawie.PRO PROsiak folia PROstokąt duże 18 szt.
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Co to jest rower trekkingowy i czym się różni od zwykłego roweru
Co to jest FTP i jak je sprawdzam? W ile watów udało mi się zyskać po roku? Co z Vo2Max?
Porównanie trenażerów w pigułce. Od 600 zł do 3 600 zł. Wady i zalety. | Prawie.PRO