Wideo
Aktualnie czytasz:
12 miejsc, które mogą strzelać, stukać i skrzypieć w rowerze
1

Nie ma nic bardziej irytującego niż niepokojące dźwięki, które wydaje nasz rower. Problemy mogą pojawić się wszędzie. Oto 12 najczęstszych przyczyn stukania, skrzypienia i strzelania słyszanego podczas jazdy.

  1. Miejsce łączenia mostka z kierownicą. Tam zazwyczaj znajdziemy 4 śruby. Jeśli nie zostały równomiernie (na krzyż) przykręcone z tą samą siłą, wówczas powstają naprężenia, których efektem jest niemiarowe strzelanie w losowych momentach. Winne mogą być także gwinty śrub. Najlepiej zdemontować kierownicę, przeczyścić wszystkie elementy i nasmarować gwinty. Przy ponownym montażu używany klucza dynamometrycznego. To samo może dziać się na styku mostek – rura sterowa. Recepta dokładnie ta sama.
  2. Stery. Te odzywają się wtedy kiedy powstaje luz na łożyskach i/lub do wnętrza dostały się zanieczyszczenia. Zwróć uwagę na stan samych łożysk oraz obecność smaru.
  3. Pancerze linek. Te mogą wydawać dźwięki zwłaszcza podczas obrotu kierownicą. Hałasują one najczęściej na styku końcówki pancerza oraz ramy – bez względu na prowadzenie linek – wewnętrzne czy zewnętrzne. Winne jest także nieoptymalne poprowadzenie okablowania. Pancerze często na wertepach obijają się o siebie lub inne komponenty roweru.
  4. Pedały. Sprawdź ich dokręcenie. Zdemontuj je, oczyść i nasmaruj gwinty. Jeśli to nie pomaga, a posiadasz pedały zatrzaskowe, wówczas wyczyść i delikatnie natłuść sprężyny docisku. Pamiętaj także, że skrzypieć mogą także łożyska pedałów. Mogą być zużyte, albo wymagać smaru.
  5. Korba. Rytmiczne stukanie z okolic suportu może wskazywać na uszkodzenie łożysk. W pierwszej kolejności sprawdź luzy. Innym podejrzanym może być lewe ramię korby. Bardzo często pomaga jego wykręcenie, oczyszczenie i nasmarowanie miejsca osadzenia na osi. Czyścimy także śruby i elementy zabezpieczeń.
  6. W tym regionie warto także przyjrzeć się śrubom kominkowym, które zespalają zębatki korby. Tutaj powstają czasem naprężenia, które są odpowiedzialne za losowe i metaliczne strzelanie podczas jazdy na rowerze – warto wszystkie śruby rozkręcić, oczyścić i zamontować ponownie, pamiętając o równomiernej sile dokręcenia.
  7. Zacisk sztycy i skrzypienie podczas jazdy. Czasem wystarczy odkręcenie śruby, zakonserwowanie niewielką ilością smaru i ponowny montaż. Warto także oczyścić samą sztycę i wnętrze rury podsiodłowej – ważna uwaga – nie używamy tutaj smaru. Co najwyżej specjalnej pasty ciernej.
  8. Jarzma siodła. Konfliktowy jest region styku podstawy siodełka z prętami. Z czasem mogą skrzypieć podczas siadania na rower albo jazdy po nierównościach. Wystarczy niewielka ilość oliwki.
  9. Zacisk tylnego koła. Stuki pojawiają się zwłaszcza podczas mocniejszego depnięcia w pedały. Zazwyczaj wystarczy go zdemontować, wyczyścić i zamontować ponownie. Nie używamy smaru, ani oliwki.
  10. Kaseta – może być niedokręcona, albo skrajnie zanieczyszczona.
  11. Szprychy. Gdy te są zbyt luźne zaczynają stukać podczas jazdy (zwłaszcza z niskimi prędkościami oraz skręcaniu). Koło może być też scentrowane. Nawet niewielkie zdeformowanie obręczy będzie prowadziło do zmniejszenia naciągu niektórych szprych. Jeśli nie zdecydujemy się na szybki serwis kół, wówczas uszkodzenia będą się pogłębiać.
  12. Wentyle. Jeśli nie są zaopatrzone w nakrętki wówczas mogą obijać się o obręcz – dotyczy to zwłaszcza kół karbonowych w których bardzo często nie stosuje się gwintowanych wentyli. Ma to na celu ograniczenie ew. uszkodzeń kompozytu. Wówczas powinno się stosować specjalne naklejki, które ograniczają wibracje wentyli podczas jazdy.

Co byś do tej listy dodał? Jakie dźwięki Ciebie najbardziej irytują?

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
1 Komentarze

Podziel się opinią