Aktualnie czytasz:
Buty rowerowe z wpięciem typu SPD, SPD SL, Look. Czym się różnią? Co wybrać?
0

Co tak naprawdę dają pedały z możliwością wpięcia w nie butów? Przede wszystkim lepszą możliwość przekazywania mocy i poczucie większej kontroli nad rowerem. Dlatego jeśli jazda na rowerem to nie tylko rekreacja, ale także trening, wówczas warto zastanowić się nad zakupem odpowiednich butów.

Pamiętam jak kupiłem swój pierwszy rower szosowy i za cholerę nie mogłem pojąć czym różnią się poszczególne systemy pedałów, butów i bloków. Co oznaczają te wszystkie skróty i do jakich pedałów je stosować. Dlatego na wstępie ułatwię Wam nieco to zadanie.

76140090_pedaly-spd-pd-m540-czarne-bloki-shimano_712x534_TRS_padButy, bloki, pedały SPD

To system Shimano (Shimano Pedaling Dynamics) dedykowany do rowerów MTB. Od szosowych różnią się przede wszystkim małymi blokami montowanymi w podeszwie. Pedały też są o wiele mniejsze i zazwyczaj posiadają dwa wpięcia – po obu stronach pedała. Można je od biedy także używać w rowerze szosowym. Główną zaletą systemu SPD jest niewielki blok, który chowa się w podeszwie i umożliwia normalne chodzenie po zejściu z roweru.

shimano-ultegra-pedals-pd-r8000-spd-sl-2Buty, bloki, pedały SPD SL

To szosowy system Shimano. Różnic względem MTB jest sporo. Bardzo duży blok i większy pedał z możliwością wpinania tylko z jednej strony. Większa powierzchnia styku pomiędzy blokiem a pedałem, a także większa sztywność podeszwy buta ma pomagać przekazywać dużą moc na układ napędowy. Ich zalety odkryjemy zwłaszcza na podjazdach, albo podczas ostrych sprintów. W takich sytuacjach nie rzadko także zaczynamy także pedały nie tylko naciskać, ale także ciągnąc wykorzystując fakt sztywnego połączenia nóg z pedałami.

1274198027264-1p02h81t3mqzh-630-80Inne systemy, np. Look, Xpeedo, także nazywane SPD

Wielu producentów ma także swoje oznaczenia, które i tak wszyscy nazywamy „espedekami”. To podobnie jak w przypadku „adidasów” czy „junkersa”. Zazwyczaj różnice nie są ogromne i najcześciej sprowadzają się do innego kształtu bloków z podziałem na przeznaczone do użytku w terenie oraz na szosie.

Czy w butach i pedałach zatrzaskowych się nie zabiję?

Pamiętam jak pierwszy raz miałem okazję wsiąść na rower z SPD. Dojeżdżam do świateł, hamuję, chcę podeprzeć się nogą i bach. Widok dla innych był bezcenny. Jak siedziałem na rowerze tak położyłem się na asfalcie. Tak, SPD wymaga wyuczenia się pewnego odruchu, który po tygodniu będzie już działał bezwarunkowo, bez udziału mózgu. Przed całkowitym zatrzymaniem musisz wprowadzić swoją piętę w rotację i tym sposobem pokonać opór sprężyny w pedale. Warto jej naciąg ustawić dość liberalnie, co pomoże wyrwać się z uścisku roweru w kryzysowej sytuacji. Każdy system ma układ regulacyjny oparty zazwyczaj na małej śrubce imbusowej.

W razie gleby nie bój się także o to, że lecąc nogi nie zdołają się wyswobodzić. Popatrz na profesjonalistów na wielkich tourach – oni upadając zawsze samoczynnie się wypinają. To wynika z konstrukcji tego układu, który jest zaprojektowany z pewnym marginesem.

Gdy opanujesz już wpinanie się i wypinanie będzie już z górki. To naprawdę fajnie uczucie, które będziemy doceniać wraz ze wzrostem formy i przekraczania kolejnego progu watów na ostrych treningach, podjazdach czy ustawkach.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
80%
Interesujące
20%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%

Podziel się opinią