Aktualnie czytasz:
Idziemy kupić gumki – oznaczenia opon Maxxis
1

Pewnie niejednokrotnie kupowaliście opony. Nie wiem jak wyglądało to u Was, ale z własnego doświadczenia wiem, że najwięcej czasu spędzałem nie przy wyborze rozmiaru, który w pewien sposób był oczywisty i nie przy wyborze modelu, na który zazwyczaj tez już miałem pomysł, ale przy rozszyfrowywaniu skrótów jakimi raczą nas producenci. Tajemnicze literki na oponach to pewien slang, służący do oznaczenia sposób oplot, mieszanki użytej w produkcji gumy i wielu innych istotnych z punktu widzenia późniejszego użytkowania rzeczy.

Jeśli jesteś starym wyjadaczem i od dawna świetnie wiesz jakiej opony potrzebujesz – potraktuj ten materiał jako wygodną ściągę na przyszłość. Jeśli jesteś zaskoczony, że wybór opony nie kończy się na rozmiarze, modelu i bezdętkowości, to zaraz do reszty zburzę Twój oponowy światopogląd. A zrobię to na przykładzie głównych i w mojej ocenie najważniejszych oznaczeń stosowanych przez firmę Maxxis, dla opon przeznaczonych do szeroko pojętego MTB.

Opona zwijana/drutowa
Podstawowy wybór z którym przyjdzie nam się zmierzyć. Opona drutowa ma w rancie drut, nadający jej sztywno kształt koła, natomiast oponę zwijaną możemy poskładać jak naleśnik i wrzucić do plecaka jako zapas na długą trasę. Opona zwijana będzie lżejsza niż jej drut-brat. Same plusy na korzyść opony zwijanej? Nie do końca. Minusem będzie cena oraz brak kompatybilności z niektórymi technologiami z poniższej listy.

TPI – Threads Per Inch)
A najprościej ilość nitek oplotu na cal kwadratowy. Im większe TPI, tym opona lżejsza, szybsza, ale mniej odporna na przebicia– nitki oplotu które stanowią jej szkielet, są po prostu coraz cieńsze.

TR – Tubeless Ready
Opona bezdętkowa. Po prostu.

DD – DoubleDown (następca 2PLY)
Podwójny oplot bez żadnych kompromisów. Ciężka opona, która dzięki wzmocnionym ściankom bocznym umożliwia jazdę na bardzo niskim ciśnieniu zwiększając przyczepność i amortyzację do maksimum, równocześnie minimalizując ryzyko dobicia do obręczy i tzw. snake’a. Zawsze zastanawiałem się, czy bardzo lekki rider mógłby jeździć na niej bez powietrza ; ).

EXO
Opona legitymująca się tym systemem będzie wzmocniona na bokach, jednak znacznie subtelniej niż opisany wcześniej DD. W przypadku EXO osiągi opony pozostaną możliwie nienaruszone, a sama opona będzie trudniejsza do uszkodzenia przez wystające kamienie na kamienistych ścieżkach. Trzeba pamiętać, że jest to pojedynczy oplot.

SILKWORM
Opona wzmocniona jest na środku warstwą specjalnego materiału, przez co jest bardziej odporna na przebicie i rozdarcie. System stosowany głównie w oponach do MTB lub lekkiego enduro.

BUTYL INSERT
Wkładka butylowa stosowana głównie w rantach opon do ciężkich zastosowań. Zwiększa stabilność ścianki bocznej i dodatkowo chroni obręcz przed uderzeniami, zmniejszając ryzyko złapania wspomnianego już snake’a.

WT – Wide Trail
Podobno opona z takim oznaczeniem jest zoptymalizowana dla obręczy o szerokości wewnętrznej 35mm. Podobno też świetnie radzi sobie z szerokością 30mm. I w końcu podobno fajnie wygląda, jak na oponie jest bardzo dużo różnych napisów z niepowtarzalnymi technologiami.

MaxxPro 60a
Twardsza mieszanka z której Maxxis jest bardzo dumny. I szczerze mówiąc – nie dziwię im się. Opony w tej wersji dobrze trzymają się trasy, a przy okazji nie ścierają się w oczach. W mojej ocenie jest to dobry wybór na trening.

ST – Super Tacky 42a
Miękka mieszanka, która przesuwa granicę przyczepności mocno do przodu. Pozwala na wiele i wręcz klei się do podłoża. Opona stworzona po to żeby szybko się ścierać, świetnie wywiązuje się z tego zadania.

3C – Triple Compound
To nic innego jak 3 w 1. W jednej oponie znajdują się 3 (słownie trzy) rodzaje gumy – twarda, średnia i miękka. Podstawę opony stanowi warstwa twardej gumy. Na środku najdziemy mieszankę średnią zapewniającą dobrą trakcję, a po bokach miękką zapewniającą trzymanie w zakrętach. W zależności od wersji, zmieniają się jednak proporcje poszczególnych mieszanek. Wyróżniamy następujące kombinacje:
– 3C MAXXSPEED : Głównie dedykowana do XC i enduro. Trwała, będzie dobrze się toczyć, jednak z całej trójki zapewni najsłabszą przyczepność.
– 3C MAXXTERRA: Opona pomiędzy MAXXSPEED i MAXXGRIP. Przyczepność lepsza niż w MAXXSPEED, opór toczenia mniejszy niż w MAXXGRIP. Nazwałbym ją kompromisem w rodzinie 3C.
– 3C MAXXGRIP: Z całej trójki to ona będzie kleiła się ziemi najlepiej. Najwięcej miękkiej mieszanki. Opona której żywiołem jest zjazd.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
33%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Piotr Horniak
Piotr Horniak
1 Komentarze