Odpowiedni dobór kasku to tylko pierwszy krok, aby kask spełniał swoje zadanie i chronił głowę w razie wypadku. Później należy go jeszcze dobrze założyć, dopasować i zapiąć. Prawidłowo dobrany kask musi mieć odpowiedni rozmiar, czyli nie może być zbyt duży ani zbyt mały. Poza tym warto zwrócić uwagę na ilość otworów wentylacyjnych oraz to, czy kask posiada oznaczenia, że spełnia odpowiednie normy bezpieczeństwa.
Podstawowe błędy w noszeniu kasku
Na ulicach niestety często widzi się rowerzystów, którzy wprawdzie jeżdżą w kasku, jednak nieprawidłowo założonym i zapiętym. Podstawowe błędy to jazda w niezapiętym lub zbyt luźno zapiętym kasku. Poza tym często widuje się rowerzystów z kaskiem przesuniętym na czoło lub potylicę albo źle dopasowanym, przez co podczas gwałtownych ruchów kask zmienia swoje położenie. Trzeba pamiętać, że źle zapięty kask nie tylko nie spełnia swojej funkcji, a dodatkowo może prowadzić do urazów, które by nie wystąpiły w przypadku jazdy bez kasku. Wypadek ze źle dopasowanym kaskiem może skutkować nawet uszkodzeniem kręgów szyjnym lub krtani.
Jak założyć kask?
Prawidłowo założony kask to taki, który osłania czoło, czyli jego przednią część położoną 1-2 cm nad łukiem brwiowym. Tylna krawędź nie powinna być zbyt zsunięta, jej właściwe położenie to takie, w której tylna część znajduje się na tej samej wysokości co przednia. Jeśli kask jest już dobrze założony, należy wyregulować jego obwód oraz długość pasków służących do zapięcia kasku. Obwód kasku musi być taki, żeby kask solidnie trzymał się na głowie, ale nie uciskał.
Paski powinny mieć taką długość, żeby kask nie spadł z głowy w razie upadku, a między paskami a szyją powinna być taka odległość, aby możliwe było włożenie pod brodę jednego lub dwóch palców. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie zapinać pasków zbyt ciasno, ponieważ będzie to powodowało duży dyskomfort. Paski, które biegną z tyłu i boku kasku muszą układać się w literę Y i łączyć pod uszami, nie pod brodą czy na policzku. Na dopasowanie długości i położenia pasków warto poświęcić więcej czasu, ponieważ raz wyregulowane nie będą musiały być poprawiane przez długi czas.
Po zapięciu kasku dobrze jest spróbować, czy w razie gwałtownych ruchów kask nie będzie się przemieszczał. Żeby to sprawdzić najlepiej mocno potrząsnąć głową lub spróbować przesunąć kask rękoma. Pod kask nie należy zakładać czapek z daszkiem lub grubych nakryć głowy, dopuszczalna jest ewentualnie cienka chusteczka lub dopasowana czapka.
Prawie.PRO Made in Poland
Kurtka kolarska zimowa Prawie.PRO 400W Czarna ZERO WIND Unisex
Czapka Kolarska Ocieplana Prawie.PRO 300W Czarna
Spodnie Dresowe 300 VO2 Max Unisex Niebieskie
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Granatowa
Nogawki Ocieplacze Kolarskie Prawie.PRO Czarne Unisex
Czapka termoaktywna uniwersalna Prawie.PRO
Koszulka kolarska z długim rękawem męska Prawie.PRO 300W Aero. Granatowa
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Różowa PROsiak
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Orange
T-Shirt Prawie.PRO Casual Męski Czarny
Prawie.PRO Tour Rytro 2024 Voucher na obóz kolarski
1799,00 zł1599,00 złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 1599,00 zł
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Czarna
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
10 Produkty
Na Rower
63 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Kross Vento 5.0: Dane techniczne, cena i opinie.
Rowery elektryczne: przegląd najlepszych modeli (HANSCRAFT, Ecobike, Lovelec)
Giant Roam 1 Disc (2014): Opis, Cena, Dane techniczne