Hamowanie jest jedną z podstawowych umiejętności rowerzystów, którą trzeba opanować, żeby jeździć bezpiecznie, komfortowo i przyjemnie. Niestety podczas nauki jazdy na rowerze, nauka hamowania często jest zaniedbywana i osoby jeżdżące na rowerze nie zdają sobie sprawy z tego, że w hamowaniu nie chodzi tylko o to żeby się zatrzymać, ale żeby zrobić to szybko, bezpiecznie i efektywnie.
Jak nauczyć się prawidłowo hamować?
Przede wszystkim, żeby dobrze hamować, należy zadbać o układ hamulcowy. Należy zwrócić szczególną uwagę na klocki hamulcowe oraz pancerze i linki. Wszystkie elementy muszą być w dobrym stanie, więc należy regularnie robić ich przegląd. Naukę należy rozpocząć od „zapoznania się” z hamulcami i poznania ich możliwości. Trzeba pamiętać, że rower ma dwa hamulce – przedni i tylni – i obydwa działają trochę inaczej. Próby hamowania najlepiej przeprowadzać na prostej, równej drodze, z dala od ruchu, tak aby nikomu nie przeszkadzać i być bezpiecznym. Konieczne jest wyczucie swoich hamulców, aby wyrobić sobie umiejętność dostosowania sposobu hamowania do sytuacji. Najlepiej zacząć od małych prędkości i stopniowo je zwiększać, a przy każdej prędkości wypróbować hamulec przedni i tylni. Ważne jest, żeby nauczyć się hamować delikatnie, z wyczuciem, a nie gwałtownie. Po opanowaniu hamowania na płaskim terenie można przejść do ćwiczeń na niewielkim wzniesieniu.
Jak hamować, żeby było to efektywne i bezpieczne?
Bardzo często rowerzyści unikają hamowania przednim hamulcem, ponieważ obawiają się, że hamowanie będzie zbyt mocne i może spowodować wylecenie przez kierownicę. Rzeczywiście, taka sytuacja może się zdarzyć w trudnym terenie, przy zbyt dużej prędkości lub nieumiejętnym używaniu przedniego hamulca. Hamowanie przodem da się wyćwiczyć, więc nie warto rezygnować z używania tego hamulca. Tym bardziej, że hamowanie tyłem jest mało efektywne, więc w razie potrzeby szybkiego zatrzymania się trzeba użyć przedniego hamulca. Poza tym hamowanie tylnym hamulcem może prowadzić do wpadnięcia w poślizg i utraty panowania nad jednośladem.
Jest to zdecydowanie najtrudniejsze, jeśli chodzi o kwestię hamowania. Podczas hamowania na zjazdach trzeba być bardzo ostrożnym, zwłaszcza jeśli jedzie się w nierównym terenie, na przykład w lesie. Hamować należy z wyczuciem, odpowiednio dobierając siłę nacisku na przedni i tylni hamulec. Ważne jest, żeby tak zrównoważyć hamowanie przodem i tyłem, żeby nie wylecieć przez kierownicę i nie wpaść w poślizg.
Prawie.PRO Made in Poland
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 250W Mono
100h Podcastów i Słuchowisk Prawie.PRO MP3
Kurtka kolarska, biegowa Prawie.PRO SKIN
Podkoszulka Potówka z Długim Rękawem Prawie.PRO 200W
Opaska Mocy Prawie.PRO +100W Granatowa
Torba podsiodłowa kolarska Prawie.PRO CORDURA®
Zestaw smar + odtłuszczacz + szampon rowerowy Prawie.PRO +200W
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 200W Biała Unisex
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Orange
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Granatowa
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Race
Wieszak Rowerowy Ścienny Prawie.PRO
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
10 Produkty
Na Rower
63 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Góry Stołowe – mapa, trasa rowerowa, atrakcje i ciekawostki
Pomiar mocy podczas jazdy na rowerze: Dlaczego profesjonaliści używają tak drogich czujników? Czy warto kupić?
Kross Modo 1.0: Opis, Cena, Dane techniczne