Coraz większa liczba osób, która chce poważniej wejść w świat kolarstwa, na samym początku decyduje się na zakup pedałów zatrzaskowych oraz dedykowanych do nich butów. Jednak jak to bywa z większością akcesoriów rowerowych, bloki SPD także z czasem wymagają wymiany oraz regulacji. Jest to czynność prosta oraz nie wymagająca specjalnych umiejętności. Dysponując odrobiną wolnego czasu oraz kilkoma podstawowymi narzędziami z pewnością poradzą sobie z tym nawet mniej wtajemniczone osoby. Jak więc się za to zabrać i co będzie do tego potrzebne?
Wymiana bloków SPD
Oznakami zużytych bloków SPD są problemy z wpięciem oraz wypięciem butów, niechciane wypięcia podczas jazdy oraz uczucie poluzowania w stopach. Pierwszą z niezbędnych rzeczy podczas wymiany bloków są oczywiście buty, które są kompatybilne z blokami SPD. Jest to kwestia, na którą trzeba szczególnie zwracać uwagę, gdyż buty z niższych półek cenowych są pozbawione gniazda na śruby. Potrzebny będzie również blok SPD ze wszystkimi śrubkami oraz podkładkami, a także z blaszką, która stanowi gniazdo dla śrub. Niezbędne będą również takie narzędzia jak klucze imbusowe, śrubokręt oraz skalpel/nożyk. Przyda się również smar antyzatarciowy.
W zależności od modelu butów w pierwszej kolejności może przydać się wcześniej wspomniany skalpel lub nożyk. Za jego pomocą wyciąć trzeba fragment podeszwy, który zasłania gniazda bloków. W dalszej kolejności (gdy blaszka swobodnie się porusza oraz gdy są widoczne jej gwinty) gwinty blaszki smaruje się smarem. Nie jest to obligatoryjne, ale może przyczynić się do łatwiejszego demontażu bloków podczas ich następnej wymiany. W kolejnym kroku można już montować bloki. Aby zrobić to prawidłowo należy zwrócić uwagę na kierunek ich ułożenia na podeszwie. Pomóc w tym mogą specjalne strzałki, które są zaznaczone fabrycznie na blokach. Teraz już można je przykręcić do buta – oczywiście po wcześniejszym wsadzeniu do bloków śrub z podkładkami dystansującymi. Samo dokręcanie jest również ważnym etapem montażu. Należy je przeprowadzić starając się symetrycznie rozkładać siły. Dla przykładu: mając blok dokręcany 4 śrubami, dokręcać należy je na krzyż z taką samą ilość obrotów. W przypadku bloku przykręcanego za pomocą dwóch śrub sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że dokręca się każdą z nich w ten sposób, aby nie dokręcać do końca od razu jednej ze śrub, ale robić to etapami o taką samą ilość obrotów za każdym razem. Do końcowego dociągania śrub specjaliści zalecają korzystanie z klucza dynamometrycznego z użyciem momentu siły o wartości 6 Nm (Niutonometrów). W ostatnim kroku warto zabezpieczyć blaszkę mocującą blok. W tym celu należy ją od środka buta zakleić kawałkiem folii lub nieprzemakalnego materiału. Zapobiegnie to przedostawaniu się wilgoci do metalowych elementów. Po zaklejeniu, z powrotem do buta można wsadzić wkładkę.
Demontaż starych bloków przeprowadza się w sposób odwrotny. Najpierw odkręca się stare, zużyte bloki, a dalsze postępowanie przebiega tak jak jest to opisane wyżej.
Prawie.PRO Made in Poland
Polo Prawie.PRO Poly Lacoste Casual Męska Granatowa
169,00 zł139,00 złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 169,00 zł
Dezodorant Kolarski Prawie.PRO Naturalny Unisex
Koszulka sportowa męska Prawie.PRO 150 VO2 MAX Biała
Kurtka kolarska zimowa Prawie.PRO 400W Czarna ZERO WIND Unisex
Kurtka kolarska Prawie.PRO EDC ZERO WIND Slim Unisex
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 300W Czerwone
59,99 zł49,99 złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 49,99 zł
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Lody
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Granatowe
Komin kolarski ocieplany Prawie.PRO 300W Czarny
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Różowa PROsiak
Czapka termoaktywna uniwersalna Prawie.PRO
Spodnie Dresowe 300 VO2 Max Unisex Niebieskie
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Cube Aerium Race: Opis, Cena, Dane techniczne
Kross Hexagon X5: Opis, Cena, Dane techniczne
Jakie hamulce rowerowe wybrać? Tarcze czy V – brake?