Aktualnie czytasz:
Jak wymienić kasetę lub wolnobieg w rowerze? Zobacz porady naszego eksperta
1

Regularne przeglądy części rowerowych to gwarancja długiego, bezawaryjnego użytkowania roweru. Żeby cieszyć się jazdą trzeba o sprzęt dbać i wymieniać zużyte części. Jednym z podstawowych elementów roweru, które przy intensywnym użytkowaniu mogą się zużywać jest napęd, czyli łańcuch i kaseta lub wolnobieg. Oczywiście przegląd i wymianę można zlecić specjaliście, jednak są to na tyle proste czynności, że z powodzeniem można je wykonać samodzielnie w przydomowym garażu.

Czym różnią się kaseta i wolnobieg i kiedy trzeba je wymienić?

Główną różnicą, dzięki której można poznać czy w rowerze jest kaseta czy wolnobieg, jest sposób ich montażu. Kaseta jest nakładana na piastę i dokręcana nakrętką, natomiast wolnobieg montuje się poprzez wkręcenie go w piastę. Poza tym kaseta i wolnobieg mają inną ilość zębatek – w przypadku kaset jest ich zazwyczaj 9, a w wolnobiegu 6 lub 7.

Znakiem, który powinien zachęcić do przeglądu kasety lub wolnobiegu i ich ewentualnej wymiany, jest sytuacja, w której łańcuch ślizga się lub przeskakuje między trybami. Ma to miejsce zwłaszcza przy mocnym nacisku na pedały, czyli przykładowo przy ruszaniu. Elementy trzeba wymienić, jeśli zębatki są zużyte i wytarte. Poza tym kasetę lub wolnobieg trzeba wymienić przy okazji wymiany łańcucha, ponieważ nowy łańcuch na starych częściach będzie się szybciej zużywał.

Jak wymienić wolnobieg?

Wymiana wolnobiegu jest prostsza niż wymiana kasety, ponieważ jest on odkręcany w całości. Do zdjęcia wolnobiegu potrzebny jest klucz przeznaczony do wolnobiegów. Aby zdjąć wolnobieg, wystarczy go odkręcić. Po zdjęciu elementu należy przeczyścić piastę, a następne nakręcić wolnobieg. Sprawę ułatwia to, że wolnobieg sam się dokręca w trakcie jazdy.

Jak wymienić kasetę?

Do wymiany kasety niezbędne będą narzędzia, takie jak: płaski klucz dopasowany rozmiarem do klucza do kasety, specjalny klucz do kasety i kawałek łańcucha na rączce do przytrzymania kasety podczas zdejmowania (tak zwany bacik). Na samym początku należy zdjąć koło z ramy. Zdejmowanie kasety trzeba zacząć od przytrzymania trybów bacikiem, czyli owinięcia bacikiem jednej z zębatek. Następnie do nakrętki kasety należy włożyć klucz i płaskim kluczem odkręcić nakrętkę. Kolejnym krokiem jest zdjęcie trybów z piasty. Przed założeniem kasety, tak jak w przypadku wolnobiegu, konieczne jest dokładne oczyszczenie piasty. Podczas montowania nowej kasety trzeba zwrócić uwagę na jej prawidłowe założenie, co ułatwiają wypusty montażowe w zębatce. W większości modeli zębatek jeden z wypustów różni się szerokością od pozostałych. Ostatnim krokiem jest założenie i dokręcenie nakrętki.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
1 Komentarze

Podziel się opinią