Aktualnie czytasz:
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? O zapinkach, łańcuchach i blokadach rowerowych
0

Kupujemy rower, światła, dzwonek i inne akcesoria, ale bardzo często zapominamy o czymś, za pomocą czego można odpowiednio zabezpieczyć rower przed kradzieżą. Najczęściej olśnienie, że potrzebujemy jakiegoś zabezpieczenia, przychodzi w chwili, gdy musimy zostawić rower bez opieki, na przykład pod sklepem.

Aby nie kupować zabezpieczenia do roweru na ostatnią chwilę i nie wybrać „byle czego”, warto pomyśleć o tym wcześniej i rozważyć wszystkie dostępne opcje.

Kiedy konieczne jest zabezpieczenie jednośladu przed kradzieżą?

Właściwe przypięcie roweru jest oczywiście niezbędne, gdy zostawiamy rower na ulicy. Często bagatelizujemy ten problem i wydaje nam się, że jeśli spuścimy rower z oczu tylko na kilka minut to na pewno nic się nie stanie. Pamiętajmy jednak, że nieszczęście może nas spotkać w najmniej oczekiwanym momencie. Oprócz takich sytuacji „na mieście”, powinniśmy zabezpieczać rower również, jeśli przechowujemy go w bloku, w miejscu, które jest dostępne dla wszystkich mieszkańców, jak na przykład klatka schodowa czy specjalnie przeznaczone na rowery pomieszczenie. Mimo, że znamy swoich sąsiadów i okolica jest z pozoru bezpieczna, to miejmy świadomość, że do bloku może wejść niepowołana osoba z niecnymi zamiarami. Dlatego dla bezpieczeństwa roweru i własnego spokoju lepiej zabezpieczyć jednoślad nawet w zamkniętym pomieszczeniu.

Jakie mamy możliwości aby zabezpieczyć rower?

Wybierając zabezpieczenie rowerowe, oprócz bezpieczeństwa, musimy wziąć pod uwagę praktyczność rozwiązania. Trzeba rozważyć jak często będziemy zapinać rower i czy możemy poświęcić na to odrobinę więcej czasu. Producenci oferują naprawdę szeroki wybór zapięć rowerowych, które dostępne są również w bardzo obszernym przedziale cenowym. Zazwyczaj im wyższa cena, tym lepsza jakość, jednak jeżeli dobrze poszukamy to już za niewielkie pieniądze możemy znaleźć rozwiązanie, które będzie dla nas optymalne.

Łańcuch

Takie zapięcie jest zbudowane z łańcucha ze stali nierdzewnej, który pokryty jest tworzywem zabezpieczającym i wzmacniającym zapięcie, a jednocześnie chroniącym ramę roweru przed zarysowaniami. Wadą łańcuchów jest ich duża waga, zaletą jest to, że są mocne i wytrzymałe, przez co dobrze chronią nasz jednoślad.

Linka

Jest najpopularniejszym typem zabezpieczenia, jednak nie zawsze skutecznym. Należy pamiętać, że takie zabezpieczenie może zostać łatwo przecięte, więc nie powinno być to jedyne  zabezpieczenie roweru. Warto je uzupełnić na przykład blokadą na koło.

Dostępne są również zapięcia złożone z linki, na której znajdują się tulejki. Te metalowe elementy utrudniają przecięcie linki, jednak w dalszym ciągu nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Zapięcie typu U-lock

Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż linki. Zapięcie tego typu, jeśli jest odpowiedniej grubości i wykonane z dobrej jakości materiału, bardzo trudno przeciąć. Dodatkowo jest łatwe w zamontowaniu. Tak jak w przypadku łańcucha czy linki, za pomocą U-locka przypinamy rower do jakiegoś stałego elementu, na przykład słupa lub płotu. Czasami takie zapięcia sprzedawane są w zestawie dodatkowo ze stalową linką, która zwiększa bezpieczeństwo.

Zapięcie składane

Tego typu zapięcia składają się z różnej ilości elementów połączonych nitami. Zapięcie składane można z łatwością przewozić, ponieważ zajmuje mało miejsca. Jest również lżejsze niż łańcuch i łatwiejsze w obsłudze niż zapięcie typu U-lock. Zapięcie składane jest na pewno dużo bezpieczniejsze niż linka, jednak nie tak dobre, jak na przykład U-lock, ponieważ dosyć łatwo można przeciąć nity.

Blokada na koła i zabezpieczenie siodełka

Poza zabezpieczeniem całego roweru warto pomyśleć o ochronie poszczególnych elementów takich jak siodełko czy koła. Złodzieje częstą wyciągają swoje lepie rączki również po nie. Jeśli chodzi o zabezpieczenie koła, dobrym rozwiązaniem będzie blokada, która zarówno uniemożliwi odjechanie rowerem, jaki i kradzież samego koła. W przypadku zabezpieczenia siodełka najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana zacisku wspornika siodełka z takiego z samozamykaczem na odkręcany kluczem inbusowym.

Alarm

Alarmy rowerowe możemy kupić już za kilkanaście złotych. Alarm mocuje się na przykład do ramy roweru i każde poruszenie pojazdem powoduje, że alarm wydaje dźwięk, który z pewnością odstraszy złodzieja. Czasami do alarmu dołączony jest pilot, za pomocą którego aktywujemy i dezaktywujemy alarm.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Michał Pirowski
Michał Pirowski
Najważniejsza jest pasja. Jeszcze istotniejsze to dzielić się nią z innymi.

Podziel się opinią