Testy
Aktualnie czytasz:
Mavic Cosmic Elite: Czy warto zainwestować w tanie, ale markowe koła szosowe?
0

Kupując rower szosowy do 2000 lub nawet 5000 zł nie zawsze możemy liczyć na dobre koła. Zazwyczaj otrzymujemy mało sztywny zestaw z niskim stożkiem i o nieciekawym designie. Stąd wielu amatorów szybko myśli o tuningu i wymienia fabryczne obręcze.

Koła to temat długi i szeroki jak ostatnia prosta w Tour de Pologne. Na dobrą sprawę możemy zostawić w sklepie rowerowym zarówno 300 zł za komplet, jak również 13 300 zł. Jednak nie ma się co oszukiwać – początkujący amator nie potrzebuje od razu karbonowych i bardzo aerodynamicznych kół za ponad „dychę”.

Dobre, lekkie i sztywne koła aluminiowe możemy kupić już za 1 500-2 000 zł wraz oponami. Przykładem takiego zestawu może być Mavic Cosmic Elite ze stożkiem 30 mm, świetnymi łożyskami maszynowymi i gumami Yksion 700×23 C, których test właśnie rozpoczynam.

Po bezpośredniej przesiadce z fabrycznych kół roweru Kross Vento 4.0 można poczuć ogromna różnicę jeśli chodzi o sztywność obręczy – zwłaszcza podczas pedałowania na stojąco, albo pokonywania ciasnych winkli. Wreszcie rower wyzbył się nieprzyjemnych dźwięków związanych z uderzaniem obręczy o hamulce czy naprężeniami szprych.

Mavic Cosmic Elite mimo, że są ciężkie w porównaniu z karbonowymi braćmi (2.6 kg komplet) i tak pozostają lżejsze od standardowych Alexrims AT470.

Wysoki profil najtańszych obręczy szosowych od Mavic dba o lepszą aerodynamikę. Podobnie jak płaskie stalowe szprychy. Nie ma się jednak co oszukiwać – amator podróżujący ze średnimi prędkościami rzędu 31 – 35 km/h nie będzie w znacznej mierze beneficjentem zastosowanych rozwiązań.

Liczy się też wygląd, nie ma co ukrywać – wyższy stożek sprawia, że rower wygląda bardziej agresywnie i profesjonalnie. Zarówno podczas postoju, jak również w ruchu.

Koła tego segmentu cenowego do których należą Mavic Cosmic Elite to w pełni wystarczający zestaw dla początkujących kolarzy-amatorów i pozwolą startować nawet w lokalnych wyścigach. Na tym etapie inwestowanie w full carbon możemy sobie odpuścić.

Zobacz także:
Szczegóły
Cena

1500-2000

Dane techniczne

obręcz:
Aluminium 6106
Wysokość profilu: 30 mm
Łączenie: spaw SUP
Wiercenie: tradycyjne
Nitowanie: brak
Powierzchnia hamowania: UB Control

szprychy:
Materiał: stal
Typ: płaskie, proste (aero)
Ilość: 20 przód i tył

Piasta:
Korpus: aluminium
Oś: aluminium
Łożyskowanie: QRM SL
Wolnobieg: FTS-L, stalowy

KOMPATYBILNOŚĆ:
Opona 19-28 mm
M11/ED11

Plusy

Dobra sztywność.
Dobry stosunek ceny do jakości.
Wyższy stożek.
Płaskie szprychy.
Świetny wygląd.

Minusy

Stosunkowo wysoka masa.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%

Podziel się opinią