Aktualnie czytasz:
Oświetlenie roweru – jakie wybrać, aby było zgodne z prawem i praktyczne?
0

Zdecydowanie krótsze, jesienne dni sprawiają, że dłuższe trasy rowerowe często mają swój finał późnym popołudniem lub wieczorem. Jak wiadomo jazda po zmierzchu związana jest z obowiązkiem posiadania oświetlenia rowerowego. Wiele osób dla swojego bezpieczeństwa decyduje się również na założenie kamizelki odblaskowej co jest bardzo mądrym posunięciem – często standardowe oświetlenie rowerowe nie pozwala kierowcy dostrzec rowerzysty na czas. Z drugiej jednak strony również częstym problemem samych rowerzystów jest zbyt słaba lampka przednia, która nie jest w stanie wystarczająco oświetlić drogi przed jednośladem. Z tego też powodu cykliści często decydują się na zakup lampki czołowej – tzw. czołówki. Co zatem warto wybrać, aby po zmroku poruszać się bezpiecznie i mieć dobrą widoczność przed rowerem?

Standardowe oświetlenie rowerowe

Bardzo częstym problemem pojawiającym się zwłaszcza w starych rowerach jest niedziałające oświetlenie. Spowodowane jest to różnymi czynnikami – poprzerywane kabelki, uszkodzone dynamo lub poprzepalane żaróweczki. W wielu przypadkach naprawa takich usterek nie wymaga wielkich umiejętności technicznych, a przywrócić może żywot starego oświetlenia. Koszt naprawy standardowego oświetlenia rowerowego jest śmiesznie niski i często nie przekroczy kosztu związanego z zakupem zestawu lampek. Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy uszkodzone jest dynamo. Zakup tego elementu może niestety kosztować nawet kilkadziesiąt złotych. Zastanawiając się zatem nad kupnem nowego oświetlenia warto zawsze upewnić się czy to stare nie nadaje się do regeneracji lub naprawy.

Oświetlenie LEDowe

W dzisiejszych czas oświetlenie składające się z lampek LED stało się bardzo popularne w różnych dziedzinach życia. Nie ominęło to oczywiście i rowerów, gdzie w prosty i tani sposób stworzono oświetlenie rowerowe. Zestawy lampek LEDowych do roweru dostępne są praktycznie w każdym supermarkecie, stacji benzynowej czy nawet w kiosku. Ceny takich zestawów są bardzo niskie i zaczynają się od 10 złotych w górę. Dodatkową zaletą takiego oświetlenia jest mocny strumień światła, który spokojnie oświetli drogę przed rowerem, a z tyłu zapewni widoczność na wiele metrów.

Latarka czołowa

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się tzw. czołówki, które zakłada się na głowę za pomocą specjalnych gumowych pasków. Są one bardzo wygodne w użyciu oraz dają silną wiązkę światła skierowaną w tym kierunku, w którym akurat spogląda rowerzysta. Nic więc dziwnego, że latarki czołowe znalazły również zastosowania np. w górnictwie. Wybierając czołówkę warto zwrócić uwagę na jej moc. Na dosyć krótkie nocne wypady wystarczająca będzie taka o mocy 50 lumenów i więcej. Istotną kwestią po zakupie latarki czołowej jest również odpowiednie jej wyregulowanie. Ogólnie chodzi o to, aby podczas jazdy nie oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. W tym celu po założeniu czołówki na głowę należy ustawić ją tak, aby kierując wzrok równolegle do powierzchni snop światła rzucany był na ziemię w odległości kilku metrów przed rowerem.

 

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Michał Pirowski
Michał Pirowski
Najważniejsza jest pasja. Jeszcze istotniejsze to dzielić się nią z innymi.

Podziel się opinią