98 osób na 100 zapytanych o to, jaki rower w teren by polecali, odpowiedzą – rower MTB. Niby jest to oczywiste, ale nie tak do końca. Bo na rynku jest trochę rowerów, które nadają się do jazdy w terenie, ale także do czegoś zupełnie innego… Jakie rodzaje rowerów mam na myśli? Oczywiście rowery MTB, ale także rowery przełajowe i typu full.
Rower MTB
Przez rower MTB rozumiem najpopularniejszy rodzaj roweru terenowego, czyli hard tail z przednim amortyzatorem. Taki rower jest straszliwie uniwersalny i nadaje się praktycznie do jazdy po każdym podłożu. Z wyższych modeli popularnych producentów mamy do wyboru rowery na kołach 27,5 cala oraz większe 29 cali. 26 calowe odchodzą już bowiem do lamusa. Na rowerze zbudowanym na aluminiowej ramie nie pościgamy się w maratonach, ale za to będziemy mogli zamontować bagażnik i pojechać na rekreacyjną weekendową wycieczkę niekoniecznie po asfaltowych wstęgach. Modele wyposażone w osprzęt wysokiej grupy i zbudowane na lekkich i wytrzymałych carbonowych ramach świetnie sprawdzą się w wyścigach. Taki rower jest najlżejszą odmianą roweru terenowego.
Rower przełajowy
To jakby powrót do przeszłości, kiedy sztywne modele – nie posiadające amortyzacji – musiały dawać sobie radę w każdym terenie. Rower przełajowy to rodzaj roweru szosowego – laik na pierwszy rzut oka nie odróżni przełaja od popularnej szosy. Jakie są różnice? Inne kąty ramy, szersza kierownica typu baranek, której rogi rozszerzają się widocznie na boki, wydajne i odporne na zabrudzenia hamulce tarczowe oraz grubsze opony wyposażone w bieżnik. Rower przełajowy ma także inne, bardziej miękkie przełożenia niż roweru szosowy. Przełaj to rower którym zarówno pojeździmy po lekkim terenie, jak i bardzo szybko przemieścimy się po asfalcie. To taka szosa dla niezdecydowanych.
Rower typu full
Full czyli pełny – w tej nazwie chodzi tu o pełne zawieszenie, czyli rower z amortyzacją przedniego i tylnego koła. Rodzajów rowerów w pełni amortyzowanych jest całe mnóstwo, ale tutaj skupię się na popularnym ścieżkowcu, czyli rowerach enduro służących do jazdy w trudnym, górskim terenie. Do czego przydaje się amortyzacja, tego nikomu tłumaczyć nie trzeba, ale warto wspomnieć, że tylny amortyzator pozwala na pewne i szybkie – bardzo szybkie – zjazdy. Tak, rowery typu full nie sprawdzą się w codziennym użytkowaniu – są po prostu za ciężkie, ciężko się też na nich podjeżdża pod wzniesienia – choć ścieżkowce właśnie zaprojektowane są tak, by dało się na nich podjechać pod górkę – na zablokowanych obu amortyzatorach – właściwie tylko po to, by móc z niej później w szaleńczym tempie zjechać.
Prawie.PRO Made in Poland
Kurtka kolarska, biegowa Prawie.PRO SKIN
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 200W. Race
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Lody
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Race
Kombinezon Triathlonowy Tri Suit Prawie.PRO Aero
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 459,99 zł
Czapka termoaktywna uniwersalna Prawie.PRO
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Granatowa
Ochraniacze na buty kolarskie Prawie.PRO
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Różowa
Bidon Prawie.PRO 400W Bio 750 ml Niebieski
100h Podcastów i Słuchowisk Prawie.PRO MP3
Naklejki Prawie.PRO PROsiak folia PROstokąt duże 18 szt.
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Śmiertelny wypadek na ul. Modlińskiej w Warszawie. Zginął znany perkusista
Budowanie wydolności w kolarstwie i bieganiu. Jak być szybszym biegaczem i kolarzem? (8)
Dolina Prądnika – trasa rowerowa, atrakcje i ciekawostki