Aktualnie czytasz:
Rodzaje wentyli rowerowych – PRESTA, SCHRADER, DUNLOP, FV, AV, SV, DV
0

Prawdopodobnie większość rowerzystów spotkało się z jakimiś problemami podczas pompowania kół w swoich jednośladach. Najczęściej problemy te wynikają z rodzaju wentyla zastosowanego w dętce. Nie można np. napompować kompresorem samochodowym wentyli typu Dunlop lub Presta. W rowerach najczęściej stosuje się 3 rodzaje wentyli – PRESTA, SCHRADER oraz DUNLOP.

PRESTA

Jest to zawór stosowany w dętkach rowerowych. Potocznie nazywany jest „zaworem włoskim” Sclaverand (z ang. Sclaverand valve lub SV), ale spotyka się również określenie „zawór francuski” (z ang. French valve lub FV). Zawór taki jest zintegrowany razem z dętką i w części zewnętrznej, na całej długości jest gwintowany. Posiada on również gwintowany rdzeń w postaci tulejki, która umieszczona jest wewnątrz całego wentyla. Tuleja ta posiada specjalną nakrętkę, która blokuje zawór gdy jest całkowicie dokręcona. W przypadku gdy jest odkręcona pozwala na ruch zaworka.

Zawory typu Presta są stosowane w rowerach, w których wytrzymałość mechaniczna poszczególnych podzespołów, a zwłaszcza obręczy jest priorytetem. Związane jest to z niewielką średnicą otworu na wentyl, który jest nawiercony w feldze. W przypadku Dunlopa oraz Schradera otwór ten jest większy i sprawia, że ogólna wytrzymałość felgi jest mniejsza. Wadą wentyli typu Presta jest ich niewielka średnica oraz dosyć spora długość. Połączenie to sprawia, że są one mało wytrzymałe na siły zginające. Zalecana jest również ostrożność podczas pompowania dętki, gdyż zbyt duże wygięcie wentyla może spowodować zerwanie nakrętki, która blokuje zaworek. Do wentyli polecany jest także zakup specjalnego adaptera, który umożliwi napompowanie koła klasycznym kompresorem znajdującym się na większości stacji benzynowych.

DUNLOP

Zawór Dunlop (z ang. Dunlop valve lub DV) nazywany jest również bardzo często „wentylem rowerowym”. Wentyl taki składa się również z nagwintowanej zewnętrznie tulejki, która zwulkanizowana jest z dętką. Głównym elementem takiego wentyla jest zaworek, który umieszczony jest w środku tulejki. Jest on także oddzielnym i wymiennym elementem.  Zaletą tego typu wentyli jest ich wytrzymałość mechaniczna oraz prostota. Wadą natomiast jest brak możliwości sprawdzenia ciśnienia w dętkach. Związane jest to z tym, że zawór tego typu jest zaworem działającym tylko w jedną stronę. Aby wypuścić powietrze z dętki konieczne jest wykręcenie rdzenia z  zewnętrznej tulejki.

SCHRADER

Zawór Schradera jest nazywany również „zaworem amerykańskim” (z ang. American valve lub AV) ze względu na kraj w jakim go opatentowano (USA). Jest nazywany potocznie „wentylem samochodowym” ze względu na to, że jest stosowany w większości felg oraz dętek samochodowych. Wentyl taki zbudowany jest z obustronnie gwintowanej tulejki, która jest zwulkanizowana razem z dętką. Wewnątrz niej znajduje się wkręcany zaworek, który posiada wystającą i widoczną iglicę. Naciśnięcie iglicy powoduje otwarcie zaworka, a  tym samym spuszczanie powietrza z opony. Dużą zaletą takich wentyli jest ich wytrzymałość mechaniczna oraz możliwość pompowania tradycyjnymi kompresorami samochodowymi. Wentyle Schradera umożliwiają również pomiar ciśnienia panującego w oponie lub dętce.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Michał Pirowski
Michał Pirowski
Najważniejsza jest pasja. Jeszcze istotniejsze to dzielić się nią z innymi.

Podziel się opinią