Hamulce V-brake są jednymi z częściej spotykanych hamulców szczękowych. Są montowane przeważnie w rowerach miejskich, górskich oraz trekkingowych. Są tak popularne, ponieważ ich cena jest stosunkowo niska, są dość lekkie, a ich wymianę i regulację można łatwo przeprowadzić w przydomowym garażu.
Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?
Pierwszą oznaką tego, że przydałoby się zrobić przegląd klocków hamulcowych, jest gorsze hamowanie roweru. Należy wtedy sprawdzić, czy klocki nie są zbytnio przetarte, co można łatwo zauważyć. Klocki mają specjalne nacięcia, które służą do odprowadzania nadmiaru ciepła i wody, a jeśli nacięcia te nie są już na klockach widoczne to oznaka, że należy je wymienić. Oprócz wymiany klocków warto zwrócić uwagę na pancerze oraz linkę hamulcową. Pancerze nie powinny być pogięte, natomiast linka powinna chodzić płynnie i bez oporów. Jeśli zauważy się, że linki są poniszczone lub pancerze zgniecione albo zardzewiałe, konieczna będzie ich wymiana.
Jak wymienić klocki hamulcowe V-brake?
Na rynku dostępne są klocki hamulcowe V-brake, które są zintegrowane z obudową oraz takie z wymienną okładziną. W zależności od rodzaju klocków, różni się sposób ich wymiany. Klocki z wymienną okładziną są zazwyczaj sporo droższe, jednak sama okładzina kosztuje mniej niż cały klocek z niewymienną okładziną.
- Klocki zintegrowane z obudową
Wymiana takich klocków może być nieco bardziej skomplikowana niż wymiana klocków z wymienną okładziną, co nie oznacza, że takiego zabiegu nie można wykonać mając minimalną wprawę w majsterkowaniu. Wymianę należy zacząć od ściśnięcia ramion hamulca i wyjęcia linki z zaczepu. Następnie należy odkręcić śrubę, która trzyma klocek. Zdejmując klocek warto zapamiętać, jak ułożone są podkładki, ponieważ montując nowy klocek trzeba je ustawić w identyczny sposób. Żeby mieć pewność, że poprawnie założy się nowy klocek, można zrobić zdjęcie starego, które posłuży za wzór.
- Klocki z wymienną okładziną
Wymiana klocków z wymienną okładziną jest znacznie łatwiejsza. Trzeba jedynie pamiętać, żeby kupić odpowiedni wkład hamulcowy, tak aby pasował do danego modelu klocka. Tak samo jak w przypadku klocków zintegrowanych z obudową, na początku należy ścisnąć ramiona hamulca i wyjąć linkę z zaczepu. Kolejnym krokiem jest wyjęcie zawleczki na górze klocka i zdjęcie okładziny. Później wystarczy tylko założyć nową okładzinę i wsunąć zawleczkę. Warto zwrócić uwagę na oznaczenia na okładzinie, ponieważ okładzina musi być włożona w odpowiednim położeniu.
Prawie.PRO Made in Poland
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 200W Biała Unisex
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 250W Mono
Wieszak Rowerowy Ścienny Prawie.PRO
Skarpetki Kolarskie Prawie.PRO 150W Odblaskowe Białe Long
45,99 zł33,99 złNajniższa cena z 30 dni przed obniżką: 33,99 zł
Papierowa torba prezentowa Prawie.PRO
Opaska Mocy Prawie.PRO +100W Granatowa
Nogawki Ocieplacze Kolarskie Prawie.PRO Czarne Unisex
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 300W Merino
Książka “Prawie PRO Wygraj Siebie” z imienną dedykacją
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 200W. Race
Skarpetki stopki sportowe Prawie.PRO 150W Białe
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Różowe PROsiak
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
10 Produkty
Na Rower
63 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Rowery elektryczne: przegląd najlepszych modeli (HANSCRAFT, Ecobike, Lovelec)
Jazda na rowerze w deszczu? Na co uważać? Jak się ubrać?
Czy jeżdżąc rowerem należy posiadać przy sobie apteczkę?