Hamowanie jest jedną z podstawowych umiejętności rowerzystów, którą trzeba opanować, żeby jeździć bezpiecznie, komfortowo i przyjemnie. Niestety podczas nauki jazdy na rowerze, nauka hamowania często jest zaniedbywana i osoby jeżdżące na rowerze nie zdają sobie sprawy z tego, że w hamowaniu nie chodzi tylko o to żeby się zatrzymać, ale żeby zrobić to szybko, bezpiecznie i efektywnie.
Jak nauczyć się prawidłowo hamować?
Przede wszystkim, żeby dobrze hamować, należy zadbać o układ hamulcowy. Należy zwrócić szczególną uwagę na klocki hamulcowe oraz pancerze i linki. Wszystkie elementy muszą być w dobrym stanie, więc należy regularnie robić ich przegląd. Naukę należy rozpocząć od „zapoznania się” z hamulcami i poznania ich możliwości. Trzeba pamiętać, że rower ma dwa hamulce – przedni i tylni – i obydwa działają trochę inaczej. Próby hamowania najlepiej przeprowadzać na prostej, równej drodze, z dala od ruchu, tak aby nikomu nie przeszkadzać i być bezpiecznym. Konieczne jest wyczucie swoich hamulców, aby wyrobić sobie umiejętność dostosowania sposobu hamowania do sytuacji. Najlepiej zacząć od małych prędkości i stopniowo je zwiększać, a przy każdej prędkości wypróbować hamulec przedni i tylni. Ważne jest, żeby nauczyć się hamować delikatnie, z wyczuciem, a nie gwałtownie. Po opanowaniu hamowania na płaskim terenie można przejść do ćwiczeń na niewielkim wzniesieniu.
Jak hamować, żeby było to efektywne i bezpieczne?
Bardzo często rowerzyści unikają hamowania przednim hamulcem, ponieważ obawiają się, że hamowanie będzie zbyt mocne i może spowodować wylecenie przez kierownicę. Rzeczywiście, taka sytuacja może się zdarzyć w trudnym terenie, przy zbyt dużej prędkości lub nieumiejętnym używaniu przedniego hamulca. Hamowanie przodem da się wyćwiczyć, więc nie warto rezygnować z używania tego hamulca. Tym bardziej, że hamowanie tyłem jest mało efektywne, więc w razie potrzeby szybkiego zatrzymania się trzeba użyć przedniego hamulca. Poza tym hamowanie tylnym hamulcem może prowadzić do wpadnięcia w poślizg i utraty panowania nad jednośladem.
Jest to zdecydowanie najtrudniejsze, jeśli chodzi o kwestię hamowania. Podczas hamowania na zjazdach trzeba być bardzo ostrożnym, zwłaszcza jeśli jedzie się w nierównym terenie, na przykład w lesie. Hamować należy z wyczuciem, odpowiednio dobierając siłę nacisku na przedni i tylni hamulec. Ważne jest, żeby tak zrównoważyć hamowanie przodem i tyłem, żeby nie wylecieć przez kierownicę i nie wpaść w poślizg.
Prawie.PRO Made in Poland
Koszulka kolarska z długim rękawem męska Prawie.PRO 300W Aero. Granatowa
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 300W Niebieskie
Czapka Kolarska Ocieplana Prawie.PRO 300W Czarna
Dezodorant Kolarski Prawie.PRO Naturalny Unisex
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Różowa PROsiak
Rękawki Ocieplacze Kolarskie Prawie.PRO Czarne Unisex Slim
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 300W Czarna Slim Unisex
Spodenki kolarskie męskie Prawie.PRO 300W. Czarne
Spodnie Dresowe 300 VO2 Max Unisex Niebieskie
Bidon Prawie.PRO 400W Bio 500 ml Czarny
Pins Prawie.PRO ręcznie emaliowany
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 300W Merino
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Wierchomla rok później – co się zmieniło?
Wyścig Giro d’Italia 2018 w Polsce? Piotr Wadecki: „Są takie plany”
Yerba Mate – zdrowa alternatywa dla kawy