Coraz większa liczba osób, która chce poważniej wejść w świat kolarstwa, na samym początku decyduje się na zakup pedałów zatrzaskowych oraz dedykowanych do nich butów. Jednak jak to bywa z większością akcesoriów rowerowych, bloki SPD także z czasem wymagają wymiany oraz regulacji. Jest to czynność prosta oraz nie wymagająca specjalnych umiejętności. Dysponując odrobiną wolnego czasu oraz kilkoma podstawowymi narzędziami z pewnością poradzą sobie z tym nawet mniej wtajemniczone osoby. Jak więc się za to zabrać i co będzie do tego potrzebne?

Wymiana bloków SPD

Oznakami zużytych bloków SPD są problemy z wpięciem oraz wypięciem butów, niechciane wypięcia podczas jazdy oraz uczucie poluzowania w stopach. Pierwszą z niezbędnych rzeczy podczas wymiany bloków są oczywiście buty, które są kompatybilne z blokami SPD. Jest to kwestia, na którą trzeba szczególnie zwracać uwagę, gdyż buty z niższych półek cenowych są pozbawione gniazda na śruby. Potrzebny będzie również blok SPD ze wszystkimi śrubkami oraz podkładkami, a także z blaszką, która stanowi gniazdo dla śrub. Niezbędne będą również takie narzędzia jak klucze imbusowe, śrubokręt oraz skalpel/nożyk. Przyda się również smar antyzatarciowy.

W zależności od modelu butów w pierwszej kolejności może przydać się wcześniej wspomniany skalpel lub nożyk. Za jego pomocą wyciąć trzeba fragment podeszwy, który zasłania gniazda bloków. W dalszej kolejności (gdy blaszka swobodnie się porusza oraz gdy są widoczne jej gwinty) gwinty blaszki smaruje się smarem. Nie jest to obligatoryjne, ale może przyczynić się do łatwiejszego demontażu bloków podczas ich następnej wymiany. W kolejnym kroku można już montować bloki. Aby zrobić to prawidłowo należy zwrócić uwagę na kierunek ich ułożenia na podeszwie. Pomóc w tym mogą specjalne strzałki, które są zaznaczone fabrycznie na blokach. Teraz już można je przykręcić do buta – oczywiście po wcześniejszym wsadzeniu do bloków śrub z podkładkami dystansującymi. Samo dokręcanie jest również ważnym etapem montażu. Należy je przeprowadzić starając się symetrycznie rozkładać siły. Dla przykładu: mając blok dokręcany 4 śrubami, dokręcać należy je na krzyż z taką samą ilość obrotów. W przypadku bloku przykręcanego za pomocą dwóch śrub sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że dokręca się każdą z nich w ten sposób, aby nie dokręcać do końca od razu jednej ze śrub, ale robić to etapami o taką samą ilość obrotów za każdym razem. Do końcowego dociągania śrub specjaliści zalecają korzystanie z klucza dynamometrycznego z użyciem momentu siły o wartości 6 Nm (Niutonometrów). W ostatnim kroku warto zabezpieczyć blaszkę mocującą blok. W tym celu należy ją od środka buta zakleić kawałkiem folii lub nieprzemakalnego materiału. Zapobiegnie to przedostawaniu się wilgoci do metalowych elementów. Po zaklejeniu, z powrotem do buta można wsadzić wkładkę.

Demontaż starych bloków przeprowadza się w sposób odwrotny. Najpierw odkręca się stare, zużyte bloki, a dalsze postępowanie przebiega tak jak jest to opisane wyżej.

 

Prawie.PRO Made in Poland

PRO
(5) 395,59 
?
Drugi -11%
(18) 55,99 
?
(7) 0,00 
?
(6) 189,99 
?
PRO
(3) 395,59 
?
-18%
(15) 279,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 279,00 

?
(99) 379,99 
?
(21) 95,59 
?
PRO
(54) 558,50 
?

YouTube Prawie.PROWszystie filmy

Poznaj kolekcję Prawie.PRO

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *