Cyclocross to specyficzna dyscyplina, do której należy wybrać odpowiedni rower. Na jakie parametry zwrócić uwagę? Podpowiadamy, co jest najważniejsze przy wyborze roweru do cyclocrossu.
Co to jest cyclocross?
Ta dyscyplina sportowa jest bardzo popularna na świecie, w Polsce jeszcze nie została rozpowszechniona, jednak z roku na rok zyskuje coraz większą popularność i u nas. Cyclocross jest czymś pomiędzy kolarstwem górskim a szosowym – trasy pokonuje się w terenie, jednak w obszarach łatwiejszych niż tereny górskie. Poza tym cyclocross jest uprawiany głównie jesienią i zimą, kiedy pogoda jest zmienna i bardzo często utrudnia jazdę. W związku z tym, że specyfika jazdy różni się od innego typu sportów rowerowych, również sprzęt musi być do tego specjalnie przystosowany.
Jaki rower wybrać do cyclocrossu?
Ogólnie rzecz biorąc, rower do cyclocrossu, wygląda podobnie do roweru szosowego, jednak różni się od niego wieloma znaczącymi parametrami. Jakimi? Wyjaśniamy!
Konstrukcja ramy
Rama w rowerze do cyclocrossu jest bardzo podobna do ramy roweru szosowego. Różnicą jest większa baza kół, co zapewnia stabilność w nierównym, trudnym terenie. Poza tym w rowerach przeznaczonych do cyclocrossu długość ramy została skrócona, dzięki czemu możliwe jest przyjęcie bardziej wygodnej, wyprostowanej postawy. Dodatkowo kąt nachylenia rury podsiodłowej i widelca jest mniejszy, co również wpływa na stabilność roweru. Ważne jest również, żeby rower do cyclocrossu miał spłaszczoną rurę górną ramy, aby noszenie roweru było wygodniejsze.
Szerokość i bieżnik opon
Opony są najważniejszą sprawą w rowerze do cyclocrossu. Przede wszystkim muszą być szersze niż w rowerze szosowym, żeby możliwa była jazda po błocie i nierównościach. Szersze opony zapewniają w trudnym terenie dużo lepszą przyczepność, na co wpływa również bieżnik. W tej specyficznej dyscyplinie rozróżnia się opony z bieżnikiem przeznaczonym do jazdy po różnych nawierzchniach, jednak dla osoby jeżdżącej amatorsko nie będzie to miało większego znaczenia.
Przełożenia
Ze względu na to, że na rowerze cyclocrossowym nie osiąga się bardzo dużych prędkości, nie są potrzebne duże przełożenia.
Hamulce
W rowerze do cyclocrossu potrzebne są porządne hamulce, które sprawdzą się przy zjazdach i trudnej nawierzchni. Hamulce powinny być bardziej odporne na wilgoć i błoto oraz zapewniać lepsze i szybsze hamowanie niż hamulce w rowerach szosowych. Najczęściej spotykane w rowerach do cyclocrossu są hamulce hydrauliczne oraz mechaniczne, aktywowane linką.
Prawie.PRO Made in Poland
Spodenki kolarskie damskie Prawie.PRO 300W. Granatowe
Kurtka kolarska, biegowa Prawie.PRO SKIN
Rękawiczki kolarskie Aero Prawie.PRO 200W Czarne Unisex
Czapka z daszkiem Prawie.PRO Baseball Casual Unisex
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Granatowa
Koszulka kolarska z długim rękawem męska Prawie.PRO 300W Aero. Granatowa
Bidon Prawie.PRO 400W Bio 750 ml Niebieski
Spodenki kolarskie męskie Prawie.PRO 300W. Czarne Mono
Bidon Prawie.PRO 400W Bio 500 ml Czarny
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 200W. Granatowa
Papier prezentowy wraz z pakowaniem
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 300W Merino
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
10 Produkty
Na Rower
63 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Pierwsze miasteczko rowerowe w Gminie Wiśnicz
Jazda w peletonie: 4 rzeczy których się najbardziej boję w peletonie.
Rower miejski (Veturilo, Nextbike) – na co uważać przy wypożyczaniu