Podczas zakupu nowego mostka musimy po pierwsze uwzględnić kwestie techniczne takie jak średnica kierownicy którą chcemy do niego zamontować i średnicę rury sterowej – te parametry po prostu muszą pasować do części które już posiadamy. Przebierając w dostępnych na półkach sklepów rowerowych produktów możemy także marudzić w zakresie materiału z którego mostek został wykonany, jego wagi, koloru, ceny itd. Większość naszej uwagi powinniśmy jednak skupić na dwóch parametrach: jego wzniosie/kącie (zwłaszcza w przypadku dłuższych mostków) i długości, która jest jednym z ważniejszych i parametrów bike fittingu.
Długość mostka ma wpływ na całą geometrię roweru, a co za tym idzie także na jego zachowanie podczas pokonywania górskich szlaków. Podczas wyboru długości powinniśmy najpierw określić w jakim sprzęcie i do jakiego stylu jazdy będziemy go używać.
Na potrzeby naszej analizy podzielmy mostki na dwie grupy w zależności od ich długości. Granicę pomiędzy nimi określmy na 60mm. O ile dłuższe mostki sprawdzą się w hardtailach XC służących do masakrowania górskich podjazdów nadając rowerom sportowej geometrii, o tyle nie będą już tak dobrym wyborem dla ludzi lubiących rowerowe enduro na rowerach z pełnym zawieszeniem, gdzie niekwestionowanie królują krótsze wsporniki.
Skąd taki podział? Odpowiedź jest prosta. Dłuższy mostek pomaga w rowerowej wspinaczce rozciągając sylwetkę ridera podobnie jak ma to miejsce w rowerach szosowych, a jego długość powinniśmy dobrać do długości naszego tułowia. Krótszy, odciąża przednie koło i poprawia sterowność tak bardzo potrzebną podczas pokonywania hardcorowego zjazdu – każde 10 milimetrów mniej, to rower agresywniej reagujący na polecenia wydawane kierownicą.
Skoro mamy już Pozostaje jeszcze wybrać odpowiedni kąt/wznios. O ile w przypadku krótszych wsporników, nie ma on aż tak olbrzymiego znaczenia dla komfortu jazdy, o tyle w przypadku dłuższych modeli warto pomyśleć o dopasowaniu go do indywidualnych predyspozycji naszego ciała i poświęcić trochę czasu w poszukiwaniu optymalnego dla naszego kręgosłupa ustawienia.
Prawie.PRO Made in Poland
Kurtka kolarska zimowa Prawie.PRO 400W Czarna ZERO WIND Unisex
Kolarska Kawa Ziarnista Coffee Ride 600W Speciality 1KG Świeżo Palona
Polo Prawie.PRO Poly Lacoste Casual Męska Granatowa
169,00 zł139,00 złPins Prawie.PRO ręcznie emaliowany
Czapka kolarska z daszkiem Prawie.PRO 300W Różowa PROsiak
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 200W Granatowa Unisex
Kombinezon Triathlonowy Tri Suit Prawie.PRO Aero
565,99 zł499,00 złImienna Licencja Prawie.PRO + Zestaw naklejek
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Różowe PROsiak
49,99 zł44,99 złKoszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Race
Kamizelka kolarska Prawie.PRO 200W ZERO WIND Unisex Granatowa
Naklejki Prawie.PRO PROsiak folia PROstokąt duże 18 szt.
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
10 Produkty
Na Rower
63 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
56 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Tour de France 2017: Rafał Majka liderem grupy Bora-Hansgrohe
Test FTP na trenażerze i Zwift. Ile wynosi moje FTP? Jak je poprawić?
Rower na przepisy drogowe: 3 najczęstsze grzechy rowerzystów