Zaplatanie nowego koła nie kończy się tylko z decyzją wyborze obręczy, piasty i szprych. Jednym z ostatnich dylematów z który musimy sobie poradzić decyzja o materiale z którego będą wykonane nasze nyple. Niby małe i pozornie nieistotne nypelki potrafią rozbudzić dyskusję podczas spotkania dwóch rowerzystów. Dzisiaj postaram się podsumować plusy i minusy dwóch najbardziej popularnych na rynku rozwiązań. Panie i Panowie – przed Wami nasze dywagację z nyplami aluminiowym i mosiężnymi w roli głównej!

Waga
W tej kategorii, na papierze wygrywają nyple aluminiowe. Przykładowo, komplet 32 nypli aluminiowych 12mm będzie ważył około 10 gram. Taka sama ilość nypli mosiężnych o tej samej długości to około 30 garm. Z jednej strony możemy więc przyjąć, że nyple mosiężne są trzy razy cięższe od swoich aluminiowych odpowiedników. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że mówimy tutaj o różnicy zaledwie 20 gram na koło. Nawet dla zaawansowanego ridera jest to wartość kompletnie bez znaczenia. Dla kogoś inwestującego krocie w najlżejszy set na rynku przepaść i zwiększanie podnoszonej niekiedy do rangi najważniejszego parametru w kole masy rotującej.

Wytrzymałość
Czas aby nyple mosiężne się odkuły. Są po prostu wytrzymalsze od aluminiowych braci. Różnicę najłatwiej zauważyć w kołach użytkowanych w downhillu, gdzie nyple są zmuszone są do przenoszenia ogromnych obciążeń związanych z pokonywaniem nierówności z zaciśniętymi na maxa hamulcami tarczowymi. Użytkownik nypli aluminiowych prawdopodobnie szybciej wróci do serwisu skorzystać z centrownicy, lub dokupić pęknięty nypel, niż jego kolega który zdecyduje się na zakup nypli mosiężnych.

Odporność na centrowanie/dociąganie szprych
Nyple mosiężne są bardziej chętne do współpracy i ciężej je ‘obrobić’, o czym często wspominają serwisanci. Duże znaczenie ma tutaj klucz. którego używamy do majstrowania przy naszym kole. Niekiedy możemy spotkać opinie o specjalnych narzędziach do nypli aluminiowych, ale sensowniejszy wydaje się podział na klucze precyzyjnie wykonane, i dziadostwo z którym jakikolwiek praca z nyplami jest z góry skazana na niepowodzenie.

Cena
Nyple aluminiowe są droższe. Warto jednak pamiętać, że wartość pojedynczego nypla zazwyczaj liczona jest w groszach. I to w zasadzie wyczerpuje temat ceny.

Wygląd
Niby ‘to je amelinium i tego nie pomalujesz’, ale jakoś dali radę i dużo łatwiej będzie nam zakupić kolorowe nyple aluminiowe. U niektórych producentów dostępna paleta barw robi wrażenie i zaspokoi nawet najbardziej wybrednych.

Podsumowanie
O ile tylko nie tworzymy roweru marzeń dysponując nieograniczonym budżetem, to decydującym kryterium przy wyborze nypli powinien być nasz styl jazdy. Jeśli jeździmy lekko i nie katujemy roweru pokonując kolejne korzenie i kamienie niczym worek ziemniaków, nyple aluminiowe w niczym nie będą nam przeszkadzały, a mogą dodatkowo ładnie wyglądać. Jeśli natomiast mamy zamiar walczyć na rowerze o przetrwanie podczas ciężkich zjazdów, sensowniejszym wyborem wydają się być nyple mosiężne. Niezależnie od tego na jakie nyple się zdecydujemy, warto traktować je wyłącznie porządnym kluczem. Jeśli natomiast nie czujemy się na siłach aby samodzielnie dociągać szprychy lub zaplatać i centrować koło, warto wybierać sprawdzone i solidne serwisy.

 

Prawie.PRO Made in Poland

-18%
(11) 139,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 139,00 

?
(160) 379,99 
?
PRO
(4) 395,59 
?
(2) 89,99 
?
(19) 369,00 
?
Druga para -9%
(22) 379,99 
?
(18) 379,99 
?
(76) 149,99 
?
-5%
(29) 339,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 339,00 

?

YouTube Prawie.PROWszystie filmy

Poznaj kolekcję Prawie.PRO

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *