Umiejętność pokonywania zakrętów jest niemal tak ważna i potrzebna jak sama umiejętność pedałowania i utrzymania równowagi. Co ciekawe, zakręcanie powinniśmy zacząć jeszcze zanim wjedziemy w zakręt. Dobry zakręt zależy w głównej mierze od wybrania właściwej linii jazdy co musimy zrobić odpowiednio wcześniej.

Dlatego tak ważne jest, aby zauważyć zbliżający się zakręt jak najwcześniej. Wówczas mamy czas na ocenę przyczepności powierzchni oraz sprawdzenie którędy przejechali nasi poprzednicy. To także czas na przemyślenie w jaki sposób  wejść w zakręt i w którym momencie zacząć hamować.

Przed wejściem w zakręt:

  1. Obierz linię, po której chcesz pokonać zakręt (wewnętrzna, środkowa czy zewnętrzna linia zakrętu?)
  2. Oceń prędkość z jaką masz zamiar pokonać zakręt. Tutaj ogromne znaczenie ma także przyczepność podłoża. Im lepsza przyczepność oraz większy promień skrętu tym prędkość z jaką się przemieszczamy może być większa.
  3. Hamuj na prostej, przed zakrętem (nigdy w trakcie).

Wchodząc w zakręt pochyl się delikatnie i:

  1. Puść hamulce, a już w szczególności ten przedni.
  2.  Pochyl się. Tutaj zasada jest prosta: im szybciej jedziesz oraz  im ostrzejszy jest zakręt tym bardziej powinieneś się pochylić.
  3. Patrz, gdzie jedziesz. Wchodząc w zakręt zerknij na całą jego długość, aż do jego  końca. Nie rozglądaj się na boki.

Zakręt:

  1. Dostosowuj się. Podczas pokonywania zakrętów musisz dbać o przyczepność i trzymanie się obranej linii. Ręce i nogi miej luźne, a głowę i tułów skieruj w kierunku, w którym jedziesz. Pamiętaj, nie możesz zachowywać sztywnej pozycji, musisz być giętki, aby utrzymać rower na obranym wcześniej kursie.
  2. Obniż środek ciężkości. Zbliż głowę do kierownicy i (jeżeli pozwala Ci na to siodełko) spuść nisko biodra. Jeżeli siodełko masz ustawione wysoko, zjedź z niego do tyłu i obniż się na ramionach tak, aby Twój tułów był nad siodełkiem, a tyłek nisko, za nim. Ważne, aby środek ciężkości osadził się między przednim a tylnim kołem. Są jednak od tego wyjątki. Jeżeli przednie koło zaczyna tracić przyczepność, pochyl się nieco do przodu. Jeżeli natomiast to tylnie koło zaczyna tracić przyczepność z podłożem, przesuń ciężar i dociąż  tył roweru.

Wyjście z zakrętu:

  1. Jeżeli za zakrętem widzisz prosty odcinek, przywróć swój pojazd do pionu i zacznij pedałować. Jeżeli za jednym zakrętem czeka na Ciebie drugi – postaraj się wjechać w niego jak najszerzej.

Są to najbardziej podstawowe kroki pokonania zakrętów. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że każdy zakręt jest inny i dostosowywać swoją technikę do jego geometrii. Pamiętaj więc o żelaznych  zasadach, które obowiązują na każdym z nich: wybierz linię pokonania zakrętu, utrzymaj odpowiednią prędkość i zadbaj o dobrą przyczepność do podłoża.

Prawie.PRO Made in Poland

(7) 89,99 
?
(6) 329,99 
?
(1) 49,99 
-5%
(29) 339,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 339,00 

?
Drugi 11% taniej
(8) 38,59 
?
-18%
(15) 279,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 279,00 

?
Druga paczka -8%

YouTube Prawie.PROWszystie filmy

Poznaj kolekcję Prawie.PRO

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *