Aktualnie czytasz:
Co to jest SAG? Jak ustawić SAG amortyzatora i dampera
0

Jeśli wdamy się w rozmowę o amortyzacji, prędzej czy później pojawi się temat SAGu. Czym on właściwie jest? Od razu uspokajam – nie jest to magiczne zaklęcie, poufna informacja wymieniona pomiędzy rozmówcami w rowerowym slangu, ani (przynajmniej w tym przypadku) strefa aktywności gospodarczej lub miara objętości drewna stosowana w leśnictwie jak donoszą internetowe wyszukiwarki. To po prostu nic innego jak ugięcie wstępne amortyzatora. Tylko po co nam ono?

Z pewnością zauważyliście, że podczas siadania na rowerze, niezależnie od tego czy jest to full (pełne zawieszenie) czy sztywniak (amortyzowane jest tylko przednie koło), amortyzatory lekko uginają się pod wpływem masy ridera. Ugięcie amortyzacji podczas jazdy w naturalnej pozycji ciała w której najczęściej znajdujemy się podczas jazdy, to właśnie SAG. SAG wyrażany jest w procentach skoku całego amortyzatora. SAG 30% dla amortyzatora o skoku 100mm wyniesie 30mm. Czyli podsumowując, już na wstępie, pod wpływem własnej masy tracimy 30% skoku naszej amortyzacji? Dokładnie tak. Dlaczego?

Podczas jazdy po nierównościach poza korzeniami i kamieniami wystające ponad drogę, spotykamy na swojej drodze również dołki. To właśnie wtedy dzięki wstępnemu ugięciu, amortyzator ma szansę rozciągnąć się, pokonując napotkane zagłębienie bez utraty przyczepności. Dodatkowo SAG w pewien sposób wpływa na ‚pluszowość’ początkowego skoku amortyzatora, zapobiegając przenoszeniu na kierownicę i siodełko najdelikatniejszych drgań, których niezależnie od uprawianej dyscypliny spotkamy najwięcej. Mówiąc po rowerowemu – amortyzator lepiej wybiera szczeliny pomiędzy kostką brukową.

Wartość SAGu zależy w dużej mierze od indywidualnych preferencji, stylu jazdy oraz dyscypliny. Teoretycznie możemy przyjąć, że:
– dla pochodnych XC, SAG 10-20%
– dla pochodnych AM/enduro, SAG 20-30%
– dla najcięższych zastosowań w tym DH, SAG 25-35%

Ustawianie SAGu możemy orientacyjnie rozpocząć od powyższych wartości. Pierwsze przejażdżki zweryfikują czy dobraliśmy go poprawnie. Zbyt mały SAG może powodować odbijanie się od przeszkód oraz brak możliwości wykorzystania całego skoku amortyzatora, natomiast zbyt duży powodował będzie częste dobijanie zawieszenia. Powodzenia!

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Piotr Horniak
Piotr Horniak