Aktualnie czytasz:
Rodzaje opon a styl jazdy – co wybrać?
0

30 lat temu wszyscy jeździli na jednym rodzaju opon – niezależnie od stylu jazdy i warunków. Każdy jeździł na tym co miał, a że wszyscy mieli to samo.. Dzisiaj jest trochę inaczej, wybór jest dosyć szeroki, czasami nawet ciężko się zdecydować. No bo jak wybrać?

Wybór gumek to niesamowicie ważna sprawa. Opony odpowiadają za przyczepność naszego jednoślada, która ma szczególna znaczenie podczas pokonywania zakrętów. Niestety, jak wszędzie, tutaj także działa zasada „coś za coś”. Bardziej miękka guma, z której wykonane są nasze opony gwarantuje lepszą lepkość podłoża, to natomiast zwiększa opór toczenia koła. W uproszczeniu  – musimy użyć więcej siły, aby napędzić naszego dwukołowca.

Wśród szerokiej oferty opon, znajdziemy także rodzaj, który łączy ze sobą cechy zarówno miękkiej jak i twardej gumy. Klocki umiejscowione na brzegach opony są miększe, natomiast te środkowe – twardsze. Dzięki temu rower podczas przechylenia na zakrętach dobrze trzyma się podłoża, natomiast podczas jazdy po płaskim wymaga od kierowcy użycia mniejszej siły. Należy jednak pamiętać, że twardsze brzegi opony są bardziej wytrzymałe na przetarcia i wolniej się eksploatują, dzięki czemu zagrożenie tzw. popularnego snake bite’a  (dobicie do obręczy) jest duże mniejsze niż w przypadku miękkiej gumy. Rodzaj gumy i grubość ścianek opony jest kwestią indywidualna i zależy od preferencji kierowcy.

Podczas wyboru opony należy zwrócić uwagę nie tylko na jej twardość ale także wielkość i rozstawienie klocków. Jeżeli kochasz przemierzać każdy teren i nie ograniczasz się co do jednego stylu jazdy Twoje opony powinny być jak najbardziej uniwersalne. W tej sytuacji pomocne będą dość miękkie gumy ale z rozstawionymi dosyć szeroko średniej wielkości klockami. Natomiast, na twarde podłoża poleca się opony o drobnym bieżniku na środku i tradycyjnych klockach po boku opony. Sytuacja jest odwrotna kiedy chcemy ” pobabrać” się nieco w błocie. Wówczas przydadzą się opony z dużymi klockami, które zapewnią nam maksymalną przyczepność.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
33%
heh...
33%
Że co?
0%
Grrrr!
33%
Smutne
0%