Bardzo często rowerzyści kupując rower nie zwracają uwagi na opony, które są zamontowane w nim fabrycznie zamontowane. Niekiedy kwestia ich wyboru bywa zaniedbywana, a rowerzyści nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo typ opon może wpływać na komfort jazdy. Opony, oprócz tego, że powinny mieć odpowiedni rozmiar, powinny być również dostosowane do terenu, w którym najczęściej będą jeździć.
Co jest ważne przy zakupie opon?
Przede wszystkim – rozmiar. Tylko odpowiednio dobrane wymiary opon będą pasować do konkretnego modelu roweru. Najczęściej rozmiar opony podawany jest w calach i składa się z dwóch parametrów – średnicy i szerokości. Czasami rozmiar opon podawany jest w milimetrach (oznaczenia ETRTO), a rzadziej w systemie francuskim. Żeby mieć pewność, że rozmiar opony będzie właściwy, najlepiej zobaczyć, jaki rozmiar ma stara opona i kupić taką samą.
Najbardziej popularne rodzaje opon rowerowych
Opony typu slick
Takie opony są gładkie, prawie nie mają bieżnika. Są również wąskie, a ich szerokość zazwyczaj nie jest większa niż 1,75 cala. Są przeznaczone głównie do jazdy po suchej nawierzchni, bez większych nierówności. Dzięki małej szerokości takie opony zapewniają mały opór, co wpływa na znaczne zwiększenie prędkości w porównaniu do szerszych opon z bieżnikiem. Taki typ opon jest idealny do jazdy po mieście. Wadą typu slick jest konieczność pompowania ich do wysokich ciśnień, co powoduje, że jazda po nierównych nawierzchniach może być mało przyjemna.
Opony typu semi-slick
Takie opony, podobnie jak te typu slick, są prawie gładkie, czasami mają tylko płytkie żłobienia. Opony semi-slick przeznaczone są głównie do jazdy po utwardzonych nawierzchniach, ale nadadzą się również do jazdy w terenie mieszanym. Warto zdecydować się na takie opony do jazdy po mieście i okazjonalnej jazdy w terenie.
Opony terenowe
Opony tego typu znacząco różnią się od powyżej opisanych. Są one zdecydowanie szersze – szerokość wynosi minimalnie 2 cale. Dodatkowo mają gruby bieżnik, który umożliwia jazdę w trudnym terenie, na przykład po piasku czy błocie. Wadą opon terenowych jest to, że nie są uniwersalne i średnio nadają się do jazdy po asfalcie. Wtedy opony przez swoją stosunkowo dużą szerokość stawiają duży opór, przez co jazda jest bardziej męcząca i wolniejsza.
Opony uniwersalne
Wybór opon o szerokości około 2 cali będzie najlepszy do jazdy zarówno w terenie, jak i po utwardzonych drogach. Uniwersalne opony powinny mieć bieżnik o wyraźnych klockach po bokach, natomiast na środku powinien znajdować się jeden klocek.
Prawie.PRO Made in Poland
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 300W Czerwone
59,99 złOriginal price was: 59,99 zł.49,99 złCurrent price is: 49,99 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 49,99 zł
Skarpetki kolarskie Aero Prawie.PRO 400W Białe
Spodnie Dresowe 300 VO2 Max Unisex Niebieskie
Ręcznik Sportowy Prawie.PRO 100W 140×70
Koszulka kolarska z długim rękawem męska Prawie.PRO 300W Aero. Granatowa
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 200W Aero. Biało – Czerwona
3 Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Białe Lewa + Prawa + Zapasowa
Rękawiczki kolarskie Aero Prawie.PRO 200W Czarne Unisex
100h Podcastów i Słuchowisk Prawie.PRO MP3
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 200W Biała Unisex
Nogawki Ocieplacze Kolarskie Prawie.PRO Czarne Unisex
Spodenki kolarskie damskie Prawie.PRO 300W. Granatowe
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
61 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
54 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Jazda rowerem na silnym wietrze może być niebezpieczna. Na co należy uważać?
Suszone owoce – zdrowa przekąska czy bomba kaloryczna?
Tacx Flow Smart vs Tacx Flux Smart: Czy warto wydać 2000 zł więcej na trenażer z kasetą?