Bardzo często rowerzyści kupując rower nie zwracają uwagi na opony, które są zamontowane w nim fabrycznie zamontowane. Niekiedy kwestia ich wyboru bywa zaniedbywana, a rowerzyści nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo typ opon może wpływać na komfort jazdy. Opony, oprócz tego, że powinny mieć odpowiedni rozmiar, powinny być również dostosowane do terenu, w którym najczęściej będą jeździć.
Co jest ważne przy zakupie opon?
Przede wszystkim – rozmiar. Tylko odpowiednio dobrane wymiary opon będą pasować do konkretnego modelu roweru. Najczęściej rozmiar opony podawany jest w calach i składa się z dwóch parametrów – średnicy i szerokości. Czasami rozmiar opon podawany jest w milimetrach (oznaczenia ETRTO), a rzadziej w systemie francuskim. Żeby mieć pewność, że rozmiar opony będzie właściwy, najlepiej zobaczyć, jaki rozmiar ma stara opona i kupić taką samą.
Najbardziej popularne rodzaje opon rowerowych
Opony typu slick
Takie opony są gładkie, prawie nie mają bieżnika. Są również wąskie, a ich szerokość zazwyczaj nie jest większa niż 1,75 cala. Są przeznaczone głównie do jazdy po suchej nawierzchni, bez większych nierówności. Dzięki małej szerokości takie opony zapewniają mały opór, co wpływa na znaczne zwiększenie prędkości w porównaniu do szerszych opon z bieżnikiem. Taki typ opon jest idealny do jazdy po mieście. Wadą typu slick jest konieczność pompowania ich do wysokich ciśnień, co powoduje, że jazda po nierównych nawierzchniach może być mało przyjemna.
Opony typu semi-slick
Takie opony, podobnie jak te typu slick, są prawie gładkie, czasami mają tylko płytkie żłobienia. Opony semi-slick przeznaczone są głównie do jazdy po utwardzonych nawierzchniach, ale nadadzą się również do jazdy w terenie mieszanym. Warto zdecydować się na takie opony do jazdy po mieście i okazjonalnej jazdy w terenie.
Opony terenowe
Opony tego typu znacząco różnią się od powyżej opisanych. Są one zdecydowanie szersze – szerokość wynosi minimalnie 2 cale. Dodatkowo mają gruby bieżnik, który umożliwia jazdę w trudnym terenie, na przykład po piasku czy błocie. Wadą opon terenowych jest to, że nie są uniwersalne i średnio nadają się do jazdy po asfalcie. Wtedy opony przez swoją stosunkowo dużą szerokość stawiają duży opór, przez co jazda jest bardziej męcząca i wolniejsza.
Opony uniwersalne
Wybór opon o szerokości około 2 cali będzie najlepszy do jazdy zarówno w terenie, jak i po utwardzonych drogach. Uniwersalne opony powinny mieć bieżnik o wyraźnych klockach po bokach, natomiast na środku powinien znajdować się jeden klocek.
Prawie.PRO Made in Poland
T-Shirt Prawie.PRO Casual Męski Czarny
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Granatowe
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Race
Komin kolarski, do biegania oddychający Prawie.PRO HD Granatowy
Naklejki Prawie.PRO PROsiak folia PROstokąt duże 18 szt.
Imienna Licencja Prawie.PRO + Zestaw naklejek
Spodenki kolarskie damskie Prawie.PRO 300W. Granatowe
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Różowa
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 200W. Granatowa
366,99 złOriginal price was: 366,99 zł.339,00 złCurrent price is: 339,00 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 366,99 zł
Polo Prawie.PRO Poly Lacoste Casual Męska Granatowa
169,00 złOriginal price was: 169,00 zł.139,00 złCurrent price is: 139,00 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 169,00 zł
Opaska Mocy Prawie.PRO +100W Granatowa
Kurtka kolarska Prawie.PRO EDC ZERO WIND Slim Unisex
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Giant Lil Puddin: Opis, Cena, Dane techniczne
Cube SL Cross Race: Opis, Cena, Dane techniczne
Giant Tcr 1: Opis, Cena, Dane techniczne