Skrzywienie, inaczej scentrowanie koła, obręczy to nie tylko wynik wpadnięcia w dziurę czy nieszczęśliwego wypadku. Często dochodzi także do samoczynnego ich odkształcenia. Dlaczego tak się dzieje?

Przede wszystkim jakość kół

Bardzo często wraz z nowym rowerem otrzymujemy fabryczne koła. Producenci bardzo często na nich oszczędzają, zwłaszcza w tańszych modelach w kolekcji. Bez względu na to czy jest to szosa czy MTB, jeśli nie zastosowano kół systemowych (czytaj – wyprodukowanych od A do Z przez wyspecjalizowaną markę) to bardzo często (choć są pozytywne wyjątki) możesz być pewien, że masz do czynienia z najtańszymi obręczami. Tymczasem od ich jakości i sposobu zaplotu zależy trwałość kół. Czasem fabrycznie nowy rower już posiada scentrowane koła. Wówczas w obowiązku sprzedawcy jest kontrola napięcia szprych i doprowadzenia roweru do należytego stanu.

Często zdarza się tak, że niższej klasy koła potrafią się samoczynnie scentrować podczas przejechania pierwszych 50 km. Wówczas mówi się o “układaniu” obręczy. Podczas pierwszego przeglądu należy ten fakt zgłosić serwisantowi. Brak korekty naciągu szprych sprawi, że scentrowanie będzie się tylko pogłębiać.

Tanie koła są też mniej odporne na uderzenia i udar. Nawet niewielka dziura może sprawić, że dojdzie do ich skrzywienia. To kwestia przede wszystkim stopu z którego zostały wykonane, ilości użytego materiału, projektu komór i wreszcie jakości, ilości szprych oraz ich odporności na rozciąganie.

Twoja waga ma kolosalne znaczenie dla prostych kół

Większość producentów podaje graniczne wartości jakim są w stanie sprostać dane koła, zwłaszcza szosowe. Istnieją odpowiednie limity wagowe, zwłaszcza w przypadku rozwiązań opartych o karbon. Obręcze i szprychy na wszelkich nierównościach i dziurach muszą wytrzymać wektory sił stanowiące twoją masę rosnącą w kwadracie. Dlatego im cięższa masa rowerzysty, tym większe prawdopobieństwo, że w wyniku na jechania na przeszkodę dojdzie do scentrowania koła.

Pamiętaj o bieżącym serwisowaniu

Warto co jakiś czas przyjrzeć się obręczom. Jeśli zauważysz jakiekolwiek “bicie”, wówczas nie zwlekaj, tylko skieruj się do serwisu rowerowego. Przegląd kół to niewielki koszt w relacji konieczności zakupu nowych, albo ponownego zaplotu.

leszek-kross-43

Które koła są najbardziej wytrzymałe? Stal? Aluminium czy karbon?

Tutaj nie ma reguły. Wszystko zależy od jakości obręczy oraz samych szprych. Stop stopowi nierówny, podobnie jak kompozyt kompozytowi. Nie mniej, w sposób bardzo ogólny można stwierdzić, że im więcej użytego materiału, tym wyższa odporność. Tyczy się to zarówno ilości szprych, jak również wysokości stożka. Dotyczy to zwłaszcza kół karbonowych. Im więcej kompozytu, tym konstrukcja sztywniejsza i bardziej odporna na ewentualne pęknięcia czy zniekształcenia. Musisz też sobie zdawać sprawę z faktu, że włókno węglowe w większej ilości wypadków będzie jednoznacznie kwalifikowane do wymiany. Tymczasem obręcze aluminiowe lub stalowe rzadziej ulegają pęknięciu, a częściej skrzywieniu, które w większości wypadków jest możliwe do zniwelowania.

Prawie.PRO Made in Poland

-22%
Koniec serii
(26) 69,99 
?
(99) 379,99 
?
-18%
(11) 139,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 139,00 

?
(2) 89,99 
?
(64) 43,99 
?
(67) 89,99 
?
(26) 15,99 
?
Druga para -9%

YouTube Prawie.PROWszystie filmy

Poznaj kolekcję Prawie.PRO

Przeczytaj również:

2 thoughts on “Scentrowane koło w rowerze: Jakie są główne przyczyny uszkodzenia obręczy?

  1. kazuś says:

    Kupiłem rower elektryczny i po kilku jazdach tylne koło się scentrowało poczułem podczas jazdy jak kierownicą lekko rzucało, nie jeździłem po żadnych dziurach rower na gwarancji serwisant wpiera we mnie że jest uszkodzenie z mojej winy.

  2. Bielik says:

    Fajnie napisane, wydaje mi się że większość osób ma krzywe koła bo jeździ rowerem po wysokich krawężnikach i z nich zjeżdża czyli masa robi swoje. Moja dziewczyna zawsze na rowerze pod każdy krawężnik i zawsze koła jak banany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *