Clickbait w tytule? W żadnym wypadku! Będzie o rozmiarach. Serio. Tyle że nie podejmę tutaj tematów związanych z anatomią ludzkiego ciała, ale skoncentruje się na bardzo ważnym elemencie roweru, bez którego nie sposób funkcjonować. Mowa o hamulcach, a dokładnie o średnicach tarcz hamulcowych. Na rynku w powszechnym obiegu znajdziemy cztery rozmiary tarcz hamulcowych. Najmniej popularny, jednak warty zaznaczenia jest rozmiar 140mm, jego zdecydowanie częściej występujący więksi bracia to odpowiednio 160mm, 180mm(czasami 185mm) i 203mm(czasami 200mm). 

Po co te rozmiary i kolejna komplikacja? Przyjęło się w świecie rowerowym, że większa tarcza to lepsze odprowadzanie ciepła, większa jej wytrzymałość na jazdę w trudniejszych warunkach i ogólnie ‘lepsze hamowanie’. Trzeba uczciwie przyznać, że sporo racji w tym jest, jednak ogromny wpływ na powyżej przywołane parametry ma również materiał z jakiego tarcza została wykonana, jej kształt, rodzaj klocków z którymi będzie współpracowała, hamulec itd. itp. Jednak z drugiej strony w identycznej ekstremalnej sytuacji tarcza 203mm poradzi sobie o niebo lepiej niż 160mm. Ale do rzeczy!

Tarcza o rozmiarze 140mm jest spotykana stosunkowo rzadko i głównie montowana na tylnym kole w rowerach lekkich riderek i riderów XC. Mała średnica oznacza, że do stworzenia takiej tarczy zużyto mało materiału, co z kolei przekłada się na niską wagę. Jest to już co prawda przejaw swego rodzaju anoreksji rowerowej, ale jak kto woli. Najbardziej popularnym zestawem dla standardowych rowerów jest komplet tarczy o rozmiarze 160mm montowany na obu kołach lub mix w postaci taczy 180mm przodzie i 160mm na tyle. Tarcze 160mm wystarczają w zupełności przeciętnemu użytkownikowi roweru. Dzięki małej średnicy są lekkie, sztywne i nie ‘dzwonią’ (tarcza może wpaść podczas jazdy w drgania, i ocierając się delikatnie o klocek hamulcowy wydaje charakterystyczny dźwięk dzwonienia). Mix 180mm przód i 160mm tył można spotkać w rowerach cięższych użytkowników, lub lubiących odwiedzać szybsze zjazdy. 180mm to zdrowy kompromis pomiędzy wszystkimi parametrami tarczy. Wraz ze wzrostem poziomu ekstremalności tras po których użytkujemy rower, tarcze rosną przez komplet 180mm na przodzie i tyle do mixu 203mm przód 180mm tył, by finalnie osiągnąć maksymalny rozmiar 203mm na obu kołach, głównie w rowerach zjazdowych ale także w zaawansowanych maszynach np. enduro. Tarcze 203mm to na prawdę konkretny i ciężki sprzęt, ale w pewien sposób nieznośny. Duże tarcze potrafią się krzywić i na prawdę trzeba na nie uważać.

Prawie.PRO Made in Poland

(19) 319,99 
?
-9%
(5) 309,00 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 309,00 

?
Druga para -9%
(19) 369,00 
?
-26%
(8) 33,99 

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 33,99 

?
(43) 129,99 
?
(41) 299,99 
?

YouTube Prawie.PROWszystie filmy

Poznaj kolekcję Prawie.PRO

Przeczytaj również:

2 thoughts on “Czy rozmiar ma znaczenie? O tarczach hamulcowych słów kilka

  1. Filip says:

    Hej, Leszku. Dzisiaj w pracy zacząłem zastanawiać się dlaczego większe tarcze hamują lepiej? Doszedłem do wniosku, że nie wiem. Jeżeli powierzchnia klocka a co za tym idzie powierzchnia tarcia się nie zmienia. To dlaczego lepiej hamują? To, ze lepiej odprowadzają ciepło ma sens, ale czy hamują lepiej?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *