Koła rowerowe to najważniejsze elementy roweru, które niestety najbardziej narażone są na uszkodzenia. Przebita dętka czy skrzywienie koła to usterki, z którymi każdy rowerzysta musi się zmierzyć prędzej czy później. O ile wymienić dętkę umie praktycznie każdy, to centrowanie koła uważa się już za wyższą szkołę jazdy. Niepotrzebnie.
Niemal każde koło w trakcie użytkowania narażone jest na duże przeciążenia i z czasem traci swoje idealne kształty. Najczęściej objawia się to tzw. biciem koła na boki. Można z tym udać się do warsztatu, ale też przy odrobinie samozaparcia można spróbować samemu poradzić sobie z „wyprostowaniem krzywego koła”. W jaki sposób? Otóż możemy je sami wycentrować w warunkach domowych.
Centrowanie koła rowerowego należy rozpocząć od przygotowania odpowiednich akcesoriów, tj. klucza do szprych (rozmiar około 3 mm) oraz centrownicy – to stelaż w którym mocuje się koło i dzięki specjalnym wskaźnikom możemy oznaczyć nierówne miejsca. Założę się jednak, że większość z nas nie posiada takiego urządzenia – ale to nic straconego. Klocki hamulców szczękowych czy w ostateczności ołówek przymocowany do ramy lub widelca mogą świetnie zastąpić centrownicę.
Najpierw należy zdemontować oponę oraz dętkę i ustawić stabilnie rower do góry kołami. Następnie należy hamulcami szczękowymi lub ołówkiem/markerem przytwierdzonym do widelca lub ramy sprawdzić w którym miejscu koło odskakuje w bok. Kręcimy kołem i zbliżamy końcówkę ołówka do rantu felgi – w pewnym momencie, w którym nastąpi bicie ołówek zostanie odepchnięty od obręczy lub też obręcz się od niego oddali. Oznaczamy takie miejsca. W nich należy kluczem poluzować najbliższe szprychy od tej strony, w którą koło ucieka o ¼ obrotu, a szprychy z drugiej strony dokręcić. Centrowanie należy powtarzać w każdym uszkodzonym miejscu, aż do uzyskania zadowalającego efektu.
Pamiętać jednak należy, że niektóre uszkodzenia mogą być za duże i nie nadawać się do wycentrowania. Nie można na siłę kręcić nyplami szprych, bo po prostu je zerwiemy. W takich przypadkach należy niestety wymienić całą obręcz.
Prawie.PRO Made in Poland
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 250W Fluo
369,00 złOriginal price was: 369,00 zł.329,99 złCurrent price is: 329,99 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 329,99 zł
Podkoszulka Potówka z Długim Rękawem Prawie.PRO 200W
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 300W Czarna Slim Unisex
Kurtka kolarska Prawie.PRO EDC ZERO WIND Slim Unisex
Komin kolarski, do biegania oddychający Prawie.PRO HD Granatowy
Czapka z daszkiem Prawie.PRO Baseball Casual Unisex
Ręcznik Sportowy Prawie.PRO 100W 140×70
Koszulka kolarska męska Prawie.PRO 350W. Race
Polo Prawie.PRO Poly Lacoste Casual Męska Granatowa
169,00 złOriginal price was: 169,00 zł.139,00 złCurrent price is: 139,00 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 169,00 zł
Bluza kolarska męska Prawie.PRO 200W. Race
Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Białe Lewa + Prawa
Rękawki Ocieplacze Kolarskie Prawie.PRO Czarne Unisex Slim
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Giant Escape RX 1: Opis, Cena, Dane techniczne
4 aluminiowe rowery szosowe dla początkujących za rozsądne pieniądze
Merida Speed 20-V Lady: Opis, Cena, Dane techniczne