Przerzutki decydują o płynnej zmianie biegów podczas jazdy, co wpływa na szybkość i efektywność pedałowania. W związku z tym przerzutki trzeba zamontować porządnie i co jakiś czas kontrolować ich stan i ewentualnie je podregulować, żeby działały prawidłowo i bezawaryjnie.
Co jest potrzebne do zamontowania i regulacji przedniej przerzutki?
Podstawowym narzędziem jest śrubokręt, najlepiej krzyżakowy i płaski. Niezbędne będą również: obcinaczka do linki, klucz imbusowy oraz kombinerki. Nie zaszkodzi mieć pod ręką szczypce do naciągania linki, jednak można się obejść bez nich.
Jak zamontować przednią przerzutkę?
Jeśli łańcuch w rowerze jest założony, należy go w pierwszej kolejności zdjąć lub rozkuć. Zdjęcie łańcucha trzeba wykonać w rowerze, w którym wózek przerzutki da się rozkręcić, natomiast jeśli jest on nitowany, a więc złożony na stałe, konieczne jest rozkucie łańcucha. Następnie należy umieścić odpowiednio przerzutkę i skręcić prowadnik. Na koniec wystarczy przykręcić obejmę przerzutki na ramie. Na początku lepiej dokręcić przerzutkę delikatnie, żeby później móc odpowiednio ją ustawić i dokręcić. Wózek przerzutki powinien być w ustawieniu równoległym do tarcz mechanizmu korbowego, a dolna krawędź musi być oddalona od zębów dużej tarczy o około 1 do 3 mm. Często nowe przerzutki mają na sobie naklejkę, która dodatkowo ułatwia ustawienie przerzutki w odpowiedni sposób.
Jak wyregulować przednią przerzutkę?
Wyregulowanie przerzutki jest konieczne po zamontowaniu nowej przerzutki lub gdy stary mechanizm się rozregulował i nie działa poprawnie. Żeby prawidłowo wyregulować przednią przerzutkę, konieczne jest ustawienie łańcucha na największej tarczy z tyłu i najmniejszej z przodu. Regulacji przerzutki dokonuje się za pomocą śrub oznaczonych literami H i L. Śrubę L, czyli odpowiedzialną za dolny zakres przełożeń, należy dokręcić tak, żeby łańcuch był jak najbliżej wózka przerzutki. Następnie dokręca się przednią linkę i dokręca ją. Następnie zmienia się ułożenie łańcucha – na przedzie powinien być na najniższym biegu, a z tyłu na największej koronce. Przy takim położeniu śrubę H należy dokręcić tak, aby prowadnik przerzutki był jak najbliżej łańcucha. Na koniec trzeba sprawdzić, czy przednia przerzutka działa dobrze w połączeniu z tylną oraz czy łańcuch nie ociera o prowadnik przerzutki podczas zmiany biegów. Da się to łatwo rozpoznać po dźwięku jaki wydaje rower podczas zmiany przełożeń. Jeśli tak jest, konieczna jest zmiana naciągu linki.
Prawie.PRO Made in Poland
Ręcznik Sportowy Prawie.PRO 100W 140×70
Kurtka kolarska, biegowa Prawie.PRO SKIN
3 Skarpetki kolarskie, do biegania Prawie.PRO 200W Białe Lewa + Prawa + Zapasowa
T-Shirt Prawie.PRO Casual Męski Czarny
Spodenki kolarskie męskie Prawie.PRO 400W. Czarne
Spodnie długie kolarskie męskie Superroubaix Prawie.PRO 300W. Czarne
Bluza z Kapturem Prawie.PRO Męska Casual
339,99 złOriginal price was: 339,99 zł.279,00 złCurrent price is: 279,00 zł.Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 339,99 zł
Ochraniacze na buty kolarskie Prawie.PRO
Koszulka kolarska damska Prawie.PRO 350W. Lody
Podkoszulka Potówka Prawie.PRO 300W Czarna Slim Unisex
Podkoszulka Potówka z Długim Rękawem Prawie.PRO 200W
Spodnie Dresowe 300 VO2 Max Unisex Niebieskie
YouTube Prawie.PROWszystie filmy
Poznaj kolekcję Prawie.PRO
Skarpetki
9 Produkty
Na Rower
62 Produkty
Koszulki kolarskie
15 Produkty
Dodatki
55 Produkty
Bluzy kolarskie
7 Produkty
Przeczytaj również:
Masz problemy ze stresem? Być może brak Ci magnezu: Hipomagnezemia
Wymiana łańcucha w rowerze szosowym. Co ile wymieniać i wreszcie jak?
Jaką rolę odgrywają nasycone kwasy tłuszczowe? Gdzie je znajdziemy?