Aktualnie czytasz:
Technika jazdy Enduro/MTB – kiedy dociążać, a kiedy odciążać rower?
0

Dociążanie i odciążanie roweru to bardzo ważna umiejętność każdego posiadacza roweru Enduro/MTB. Osoba, które opanowały tę sztukę sprawia wrażenie jakby „płynęła” po trudnej trasie, jakby żadna przeszkoda, żaden kamień, korzeń i zakręt nie były dla niej problemem. Ona się po prostu nad nimi przelatuje.  Warto się tego nauczyć!

  • Odciążanie roweru

Przejeżdżając po trasie z przeszkodami, takimi jak kamienie, korzenie itd. warto zastosować technikę odciążania roweru. Im szybciej podnosisz rower tym jest on lżejszy i łatwiej mu pokonywać wszelkie nierówności trasy. Jak to działa?

– Zasysanie przeszkód – kiedy podczas zjazdu spotykasz na swojej drodze ciągnący się w poprzek drogi wysoki nasyp nie ma wyjścia – musisz go „połknąć”. Podjeżdżając do niego rozluźnij ręce i nogi i rower podciągnij do siebie, tak aby łatwo przesunąć po przeszkodzie.

– Pochłanianie siły uderzenia – podczas jazdy możesz także natrafić na inne przeszkody, jak np., duży korzeń. Podczas gdy przednie koło uderza w korzeń Ty zegnij ręce i pozwól na to, aby kierownica poleciała w górę – w Twoją stronę. Kiedy przednie koło przejedzie po korzeniu czas na tylnie. Ugnij więc nogi i pozwól rowerowi unieść się do góry, a następnie w momencie zjazdu z przeszkody – wyprostuj je. W ten sposób Ty i Twój rower płynnie i bezboleśnie „przepłyniecie” nad przeszkodą. Mimo tego że rower mocno podskoczy na korzeniu – Twoje ciało odczuje to bardzo delikatnie.

2) Dociążanie roweru
Zasada jest prosta – im bardziej i silniej dociskasz rower do podłoża tym staje się on cięższy. Nie jest to w prawdzie dobra pozycja do uderzenia w przeszkodę ale czasami dociążenie roweru jest przydatne.

– Nabieranie prędkości podczas zjazdu – kiedy jedziesz po równiej nawierzchni, dociśnij rower  starając się wcisnąć go w ziemię. Pomoże Ci to nabrać dodatkowej prędkości.

Hamowanie podczas zjazdu – Kiedy zjeżdżasz w dół i musisz nagle ostro przyhamować, zanim zaczniesz – wstań na pedałach. Następnie opuść ciało na rower i kiedy osiągniesz najniższą pozycję i dociśniesz rower do podłoża – zacznij hamować. Dociążenie roweru zapewni Twojemu pojazdowi dodatkową przyczepność, która mocno Ci się przyda w tej sytuacji.

– Ostry zakręt – Kiedy zjeżdżasz z duża prędkością możesz nieoczekiwanie natrafić na zakręt, którego się nie spodziewałeś. Jeżeli jedziesz za szybko, zakręt jest ostry, a Ty nie jesteś już w stanie wyhamować, podjedź do zakrętu i będąc już blisko opuść się jak najniżej na rowerze. Jak tylko wejdziesz w zakręt szybko i zdecydowanie odepchnij się z powrotem w górę, dzięki temu dopchniesz opony mocniej w ziemię, a to zapewni Ci dodatkową przyczepność.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
67%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
33%