Aktualnie czytasz:
W czym polskie marki rowerowe są lepsze od konkurencji?
0

Rynek rowerowy w Polsce w zakresie samej sprzedaży jednośladów wart jest ponad 1,5 mld zł. To jedna z niewielu branż, gdzie wśród klientów prym wiodą polscy producenci. W czym rodzime marki są lepsze od zagranicznej konkurencji?

Branża rowerowa jest bardzo rozdrobniona. Firmy zajmujące się produkcją jednośladów można liczyć w setkach. Wiele z nich to przedsiębiorstwa rodzinne, wyspecjalizowane w produkcji konkretnych typów rowerów. Są takie, które zajmują się wyrobem np. tylko rowerów szosowych, inne rowerów górskich, a jeszcze inne rowerów specjalistycznych, np. na trzech kołach. Największym polskim producentem jest firma KROSS z siedzibą w Przasnyszu, która dystansuje konkurencję pod względem wartości sprzedaży.

Polscy konsumenci odchodzą od tanich rowerów, poszukują coraz częściej oferty specjalistycznej, a także, z uwagi na rosnącą zasobność portfela, są w stanie wydać więcej na sprzęt rowerowy. Ostatnie rzetelne dane zebrane w 2017 r. przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe wskazują, że średnia cena roweru wynosi 1300 zł. Szacuję, że obecnie jednoślady są warte już ponad 200 zł więcej. Średnia cena roweru marki KROSS sprzedawanego w Polsce to z kolei 2000 zł

– mówi dr Anna Para, analityk rynku w firmie KROSS.

W Polsce produkuje się już ponad milion rowerów. To więcej niż np. we Francji. Krajowy rynek nie jest jednak jeszcze tak nasycony jak ten europejski. Trzy lata temu na 1000 Polaków przypadało 300 rowerów. Średnia europejska jest dwa razy wyższa. W Holandii jest 900 rowerów na 1000 mieszkańców. Polscy liderzy mogą spokojnie stanąć w szranki z takimi globalnymi potentatami, jak Giant czy Merida. Już dziś prawie 75 proc. wszystkich rowerów sprzedawanych przez polską markę KROSS to segment górskich i turystycznych. Bardzo szybko rośnie także sprzedaż rowerów miejskich i elektrycznych.

Ver 2A naprawdę jest o co walczyć. Od 2015 roku obserwuje się średnio 6 proc. wzrost wartości sprzedaży. Na 2019 rok prognozuje się, iż wartość sprzedaży nowych rowerów wyniesie ponad 1,5 mld zł, zaś liczba sprzedanych rowerów – 1 200 000. Sprzedaż rośnie z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest zwiększający się udział rowerów zaawansowanych i profesjonalnych.

Odrodzenie przeżywają modele szosowe i typowo miejskie. Z gigantycznym wzrostem mamy do czynienia również w przypadku akcesoriów i części rowerowych. Ten rynek generuje nawet dodatkowy 1 mld zł rocznej sprzedaży. Wyniki badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego pokazują, że co drugi rower sprzedawany jest w sklepach specjalistycznych, co piąty w ogólnosportowych, a niecałe 9 proc. rowerów kupowanych jest w hipermarkecie. Ponad 16 proc. klientów kupiło pojazd przez Internet.

Najwięksi polscy producenci rowerów już dawno przestali być tylko montowniami. Rozbudowują działy projektowania, badań i rozwoju, dzięki czemu mogą tworzyć samodzielnie najlepsze produkty. KROSSjako jedyna marka produkuje w naszym kraju ramy z karbonu, co w czasach gdy praktycznie wszyscy producenci mają swoje fabryki w Azji, jest ewenementem. Firma wprowadza również autorską technologię tworzenia ram z włókna węglowego do Polski, by jeszcze lepiej kontrolować jakość całej produkcji.

Ekspansja na zagraniczne rynki jest bardzo wymagająca. Wszystko przez to, że struktura tamtejszych rynków jest zróżnicowana. W RPA nie istnieje np. w ogóle rynek rowerów miejskich, a w Holandii trudno sprzedać rowery MTB

– tłumaczy dr Anna Para.  

 

 

KROSS stawia więc przede wszystkim na sprzedaż produktów w Czechach, Hiszpanii, Francji i Włoszech. Produkty u południowego sąsiada z powodzeniem promuje Ondrej Cink, który jest kolarzem grupy Kross Racing Team. Polski rynek rowerowy to dziś nie tylko rowery, ale i produkty i usługi komplementarne – części, akcesoria, odzież dedykowane poszczególnym segmentom rowerów oraz cały szereg usług dodatkowych, np. serwisowanie, przechowywanie, podróże rowerowe oraz ubezpieczenia. Polscy producenci rowerów widzą swoją szansę w tworzeniu wysokiej jakości rowerów pod własnymi markami, tym bardziej że dla rowerzystów rodzimy „brand” to synonim poważnej i pożądanej marki.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
20%
Interesujące
20%
heh...
60%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%